Som jag har tidigare berättat, visar våra undersökningar att medarbetare som inte kan påverka sin arbetssituation trivs sämre på jobbet och är mindre motiverade. Detta hänger i sin tur samman med hur kunderna upplever företaget. Hur kan då ett bolag arbeta med den här typen av problem?
Till att börja med måste företaget ställa sig frågan: Vad beror det på att medarbetarna upplever att de inte kan påverka sin arbetssituation? För om man inte känner till anledningen bakom problemen kan man heller inte förbättra arbetsklimatet.
Här är de vanligaste anledningarna till varför medarbetare upplever att de inte kan påverka sin arbetssituation:
• Planering – Medarbetarna får inte vara med i planeringen, företaget har stelbenta planeringsverktyg eller dålig planering i allmänhet.
• Information – Informationen går fel väg, den når inte fram eller kommer fram försent. Den finns heller inte samlad. Information från medarbetarna tas inte på allvar.
• Framförhållning – Ingen framförhållning vid förändring, otydligt vad alla arbetar med eller dåliga kontaktytor inom organisationen.
• Styrning – Hur organisationen styrs kan också vara en anledning till att medarbetarna upplever att de inte kan påverka. Organisationen kan vara centralstyrd, detaljstyrd, politikerstyrd eller kundstyrd.
Aktiviteter som ökar möjligheten att påverka
Orsakerna till varför medarbetarna känner att de inte kan påverka sin arbetssituation varierar från företag till företag. Våra kunder får alltid, baserad på sina resultat i medarbetarundersökningen, veta vad just de behöver arbeta med. I vår databas har vi cirka 20 000 registrerade aktiviteter som arbetsgrupper från olika företag har tagit fram i sitt förbättringsarbete. Här är några exempel på arbetsgruppernas åtgärder:
• Öka flexibiliteten och ge utrymme för medarbetarna att exempelvis arbeta hemifrån ibland.
• Utöka samarbetet och kunskapsutbytet mellan olika delar av organisationen för att öka förståelsen om vad, och på vilket sätt, medarbetarna kan påverka.
• Öka kunskapen om hur medarbetarna kan påverka genom att informera och ha möten regelbundet.
• Starta idélådor och hänga upp anslagstavlor.
• Prova arbetsrotation.
Förbättringsarbete ger resultat
Ett av företagen jag arbetar med, ett bolag inom tillverkningsindustrin med cirka 2 000 anställda, fick snabba resultat i sitt förändringsarbete. I de grupper där man arbetat med frågan ”Kan du påverka din arbetssituation?” ökade resultatet på denna fråga med åtta procent mellan mätningarna, jämfört med de grupper som inte jobbat med frågan alls. I de grupper som inte alls arbetade med resultatet, gick resultatet ner med en procent.
Hur arbetar ditt företag med frågan? Skriv och berätta!