Två nya studier visar hur viktigt det är att visa vem du är på jobbet.
Den första studien från Rice University visar att engagemanget ökar när du vågar visa vem du verkligen är på jobbet. När du vågar visa vem du är så trivs du bättre och det gör dig mer engagerad i ditt arbete. För många av oss är det förstås lättare sagt än gjort.
Själv kom jag ut som Socialdemokrat för några år sen. I ett konsultföretag halvvägs mellan Stureplan och Östermalmstorg är det ungefär lika vanligt som en fjällräv i Skåne, men det var förstås inte något känsligt eller svårt steg att ta.
En Europeisk man jag känner som är lyckligt gift med en annan man berättade hur hans homosexuella läggning ”försvinner” när han åker hem till sin hemby. Det är så otänkbart att vara homosexuell där att han helt naturligt förtränger sin egen läggning. Tror du han kan var helt lycklig i sin hemby?
Eftersom ingen i byn känner till att han är homosexuell så befästs bybornas bild av att homosexualitet är något som bara finns i städerna. Därmed förblir homosexuella ett abstrakt ”dem” för byborna.
Filmen Philadelphia med Tom Hanks och Denzel Washington i huvudrollerna visar hur samma syndrom kan fungera på en arbetsplats. Där kan den som inte är öppen med vem man är få stå ut med att kollegorna uttrycker fördomar. I ”Philadelphia” skämtade cheferna på advokatbyrån om bögar utan att förstå hur byråns nya stjärnskott led av deras rått homofoba skämt.
Om den unga juristen som Tom Hanks spelade hade varit öppen med sin sexualitet så hade han troligen sluppit höra de här skämten. Samtidigt skulle han ha bidragit till att skapa en öppnare atmosfär på byrån. Det är bra för alla. Det ser vi i vår analysdatabas. Engagemanget och trivseln är större i grupper där man upplever stor öppenhet i gruppen.
Motivation och Trivsel brutet enligt hur stor frihet de svarande känner att uttrycka sina åsikter i sin arbetsgrupp. Baserat på 145 000 respektive 70 000 svar ur Brilliants analysdatabas.
Sånt händer inte bara i Amerikanska filmer. En Svensk kvinna jag känner fick rådet av HR att inte berätta om sin fru för sina arbetskamrater. Det var naturligtvis ohållbart i längden. Hemligheten slank ut en kväll då gruppen gick ut och tog några öl efter jobbet.
När hon kom till jobbet nästa morgon så stod alla hennes kollegor uppradade och gav henne en stor applåd!
Det är också det råd Rice-forskarna kommer fram till. Berätta vem du är på jobbet så blir du en del av ett öppnare arbetsklimat. Det gör att både du och dina kollegor att trivs bättre.
Och de goda nyheterna slutar inte där…
Min kollega Jana har just läst en Tysk studie från University of California som visar att prestandan ökar när man är öppen med vem man är. Den visar att kollegorna annars lägger en del energi på misstanken att kollegan är si eller så. När du är helt öppen med vem du är så kan de släppa de tankarna och få mer gjort istället.
Öppenhet ger alltså större trivsel, motivation, engagemang och prestanda.
Regler som den Amerikanska militärens ”Don’t ask don’t tell” hör alltså hemma i historieböckerna.