I en färsk rapport från Deloitte – ”Global Human Capital Trends 2015” uttrycker 78% av alla intervjuade företagsledare att engagemang och kultur är ”Very important” när de rankar sina största utmaningar, men bara 47% anser sig vara ”Somewhat ready” att hantera utmaningen. Jag förstår frustrationen som uppstår i ledningsgrupper när man inser vikten av kultur och engagemang men inte vet vad man ska göra för att åstadkomma förändring!
Lösningen är samma som utmaningen – att få igång förändringar, att få saker att faktiskt hända. Men att få chefer och medarbetare i hela organisationen att börja göra annorlunda händer tyvärr inte av sig självt. Problemet är att alltför många chefer anser att processen är klar när handlingsplanen är identifierad.
Men här anar jag ett paradigmskifte jag väntat på länge. Tillslut har många av våra kunder vaknat till och förstått vikten av att flytta fokus till att se till så att det faktiskt blir en förändring. Därför har vi på Brilliant fullt fokus på att utveckla fler och nya tjänster som gör förändring enkel och lustfylld.
Vad vi gör? Det handlar om att ta vara på de mekanismer som får oss som privatpersoner att använda sociala media och andra lättillgängliga verktyg (som appar) som hjälp för att börja göra annorlunda. Vi kombinerar social uppmuntran med användarvänlighet och pedagogik som gör det enkelt att börja med nya beteenden och vanor. I ett företags verksamhet blir det ett verktyg för att frigöra engagemang, bygga er kultur och ta ert företag mot ert mål. Efter sommaren kommer du att få se våra förändringsverktyg som både sporrar till förändring och visualiserar framstegen. Cheferna får stöd så att de känner trygghet i att driva förändringen och hjälp med att motivera medarbetarna att påbörja sina förändringsresor. Allt för att tillmötesgå de fler och fler förfrågningar vi fått från våra kunder som vill göra något nytt och annorlunda – lustfyllt och enkelt.
För när chefer och medarbetare märker att det faktiskt händer något kommer lusten till fortsatta förändringar – som ökar engagemanget, ert attraktionsvärde som arbetsgivare och er lönsamhet och tillväxt. Vi ses i höst!