Blogg Kundservice

Hårda, mjuka eller riktiga färdigheter?

Av

Mjuka färdigheter

Mjuka färdigheter | Jag läste en intressant artikel som författaren och entreprenören Seth Godin har skrivit om hur svårt det är att bedöma kompetens. Eller, snarare om hur svårt det är att bedöma viss typ av kompetens. Det är lätt att begränsa sin syn på vad färdigheter är till att vara sådant som går lätt att mäta, men då hamnar vi ofta i det som kan kallas för yrkesmässig kompetens, t.ex. hur bra en kodare är på att koda, en säljare på att sälja och en designer på att designa. Han menar att företag i allt för stor utsträckning fokuserar på att anställa och utveckla medarbetarnas mätbara kunskaper och då glömmer bort att yrkeskompetens inte blir speciellt användbar om den inte kombineras med det han kallar för ”riktiga färdigheter”; som att fatta beslut, tala övertygande, vara öppen för förändring och arbeta bra i grupp.

Han säger att en av anledningarna är att det är klurigare att ge feedback på de riktiga färdigheterna eftersom det lätt blir obekvämt och rör sig nära en luddig gräns mellan person och kompetens. Färdigheter som att inspirera, planera eller driva på ofta betraktas som en del av någons personlighet och alltså något man som arbetsgivare eller chef inte har rätt att lägga sig i. Men så är det ju bara om vi tänker på de här riktiga färdigheterna som något man inte kan öva upp. Och det är ju bara nonsens.

Seth föreslår ett uppslagsverk som listar verkliga färdigheter, enligt fem dimensioner:

Självkontroll – Kan du bestämma dig för något och sedan göra det, oavsett om det innebär att bryta vanor eller stänga ute distraktioner? Att göra saker i vardagen för framtiden även om det känns som att du vill göra något annat just nu. Exempel: att bete sig konsekvent, att vilja lära av kritik och misstag, uthållighet och att bete sig etiskt även utan övervakning.

Produktivitet – Är du skicklig på det du gör? Och kan du använda insikter och ditt engagemang för att driva saker framåt som inte direkt har med din yrkesskicklighet att göra? Exempel: Öga för detaljer, krishanterings färdigheter, att kunna delegera och sätta mål, mötesledning för att få använda allas tid effektivt.

Förnuft – Har du lärt dig saker som det är svårt att läsa sig till? Erfarenhet är skillnaden mellan att vara en novis och att bli vuxen. Exempel: Konflikthanteringsinstinkter, kritiskt tänkande, empati och interkulturell kompetens och mentorsfärdigheter.

Uppmärksamhet – Har du erfarenhet av att betrakta världen och se den tydligt? Övar du på att uppmärksamma saker innan andra behöver påpeka dem? Exempel: Att läsa av situationer och människor, strategiskt tänkande och kartläggningsförmåga.

Påverkan – Har du utvecklat färdigheterna som behövs för att övertyga folk att göra saker? Många tänker på karisma, men det är bara en av formerna för att övertala. Exempel – att ge bra och konkret feedback och kritik, att stå bakom idéer med övertygelse och att att ha ett tydligt språk i både tal och skrift.

Vi tjatar ju alltid om beteenden, och Seth verkar vara inne på samma spår. Om vi börjar prata om det vi ofta luddigt kallar mjuka värden i termer av färdigheter är vi ett steg närmre beteenden. Om man bryter ner ”mjuka” färdigheter som att tala övertygande till beteenden går det lätt att se att man kan både öva upp det och som chef ge feedback på det: talar personen tydligt, har personen en retoriskt bra struktur och har den tänkt igenom hen ska säga innan? Och har hen övat på att presentera det så att det flyter på? Det här är bara ett exempel och vissa av kategorierna ovan är fortfarande lite stora och luddiga. Men jag tror att det kan vara en bra övning att tänka på vad du tycker att de stora orden innebär, och vad personer du tycker lever upp till dem faktiskt gör. Om du vill veta mer så ligger dimensionerna ganska nära det vi mäter och utvecklar hos ledare som gör våra 360-utvärderingar. Eller om du vill veta om vilka konkreta ledarbeteenden som driver lönsamhet och tillväxt så kan jag tipsa om en kollegas blogg Ledarbeteendena som skapar tillväxt.

Vill ni veta mer om hur ni kan skapa en feedback-positiv miljö i organisationen och bygga på mjuka färdigheter. Kontakta oss så berättar vi mer.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev