Blogg

Därför vill ni ha missnöjda kunder

Av

Nej, du läste inte fel. Missnöjda kunder är såklart inget att eftersträva och lojala kunder är det bästa som finns, men ibland kan en missnöjd kund faktiskt vara bra – om ni sköter det snyggt och tar fasta på förbättringsmöjligheterna. Här listar vi tre fördelar med missnöjda kunder.

  1. Insikter
    Genom att kontinuerligt mäta kundupplevelsen får ni ett kvitto på hur lojala era kunder är, och vilka förbättringsmöjligheter som finns. Kundinsikterna vägleder er framåt. Det kan till och med vara ett verktyg för att vinna tillbaka förlorade kunder eftersom det visar förbättringsvilja och att ni bryr er om vad era kunder tycker.
  2. Utveckling
    Vår data visar att de kunder som har anammat hela vår metodik uppnår 80 procent högre kundlojalitet efter ett år. För att komma dit krävs det att ni 1) mäter – ställer rätt frågor, vid rätt tillfälle och till rätt kunder. 2) Analyserar – förstår resultatet. 3). Agerar – rätt åtgärder skapar önskad effekt.
  3. Lönsamhet
    Idag är det en kamp om kunderna på marknaden och som kund är det lättare än någonsin att byta tjänst eller leverantör. Det är därför affärskritiskt för dagens organisationer att agera utifrån datadrivna insikter om kundupplevelsen för att med större kunskap och säkerhet fatta beslut som stärker affären.

 Mät, analysera och agera

För att veta om ni har lojala kunder eller inte behöver ni undersöka och kartlägga kundupplevelsen, men också medarbetarupplevelsen. Våra studier visar gång på gång sambandet mellan engagerade medarbetare och lojala kunder. Ett samband som också ger resultat på sista raden.

Läs mer om hur en stark kundservice hänger ihop med ökad vinst här!

 

 

 

 

 

 

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev