Kungadömet Bhutan var först. Fransmännen var tvåa och nu har Engelsmännen hoppat på lyckotåget. Resten av Europa är nog där inom några år, och resten av världen inom ett decennium.
Då ser vi det nog som naturligt att mäta lycka som ett komplement till BruttoNationalProdukt (BNP). Det kan betyda att politikerna styr lika mycket mot ökad lycka som mot ökad bruttontationalprodukt. Den förändrade prioriteringen kan komma att förändra hela västvärlden.
Samtidigt är det inte någon nyhet vi talar om. Det är två enkla enkätfrågor (kortsiktig lycka och långsiktig lycka) som har använts sen 40-talet. De skandinaviska länderna ligger i topp, vilket förstås ger våra regeringar ett incitament till att hoppa på trenden.
Spontant tycker jag det här känns väldigt lovande. Lycka är ett mycket bättre mål än rikedom. Jakten på rikedom var bra ett tag, men den har gett oss onödigt mycket avund och stress. Problemet uppstod när jakten på mat och tak över huvudet förbyttes mot jakten på att bli lika rik som grannen. Tillsammans blir det mycket bättre.
Samtidigt finns det förstås en samvarians eftersom de som har mest pengar är mest fria från den avund och stress som ligger som en tung filt över andras lycka. En kollega på Nordisk Media Analys skulle köra ett antal frågor om bilar, och hade en fråga över. Då lade hon till frågan ”är du lycklig?” och samkörde den mot vilken bil man kör. Vad tror du? Ta en paus och gissa vilket bilmärke som hade de lyckligaste ägarna innan du läser vidare.
**Accura*Alfa Romeo*Audi*Aston Martin*Bentley*BMW*Bugatti*Buick*Chevrolet*Citroen*Daihatsu**
Lyckligast var ägarna till en Mercedes. Inte Volvo, inte Lada, och framför allt inte BMW. Varför just merca-ägarna tänker du kanske. Jo, ägare till en Mercedes är inte bara rika nog att äga en dyr bil. De tenderar dessutom att vara äldre än ägarna till en BMW som annars är lika dyr. Äldre människor är generellt lyckligare än medelålders. (Minst lycklig är man vid 46, sen stiger lyckan igen fram till den dag man dör). Sen är en merca en klassisk statussymbol för invandrare. Dessa ägare till en Mercedes har en stor lycko-fördel mot oss infödda svenskar. De jämför sig naturligen mot andra invandrare (som tjänar mindre än genomsnittssvensken) eller mot förhållandena i hemlandet. De känner sig med andra ord mycket rikare än vad vi andra med samma inkomst skulle göra.
Nästa steg är att börja mäta lycka i företag. Kan företagsledningen sätta upp som målsättning att medarbetarna ska vara lyckliga? Kan man koppla bonus till det? Hur påverkar det hur företaget leds? Tanken svindlar.