Blogg Okategoriserad

Kulturen är plattformen i ett attraktivt arbetsgivarvarumärke

Av

I våras var jag på ett intressant föredrag som handlade om young professionals och kommande generation som arbetskraft. Vad tilltalas de av och på vilka grunder väljer de arbetsgivare?

Studien som presenterades under föredraget visade att dagens young professionals väljer arbetsgivare efter företagskultur. De anser, och inser, till och med att kulturen är så pass viktig att de tar referens på arbetsgivaren och kulturen. Hur? Genom bekantas bekanta och genom nätet. Och de väljer noga. Får de två erbjudanden där den ena arbetsgivaren har sämre villkor men en tydlig och ”sund” företagskultur och den andra har bättre villkor men en otydlig företagskultur så väljer de flesta – ja, just det, företagskulturen.

Så tror jag att det har varit under ett par decennier nu, dvs. inget nytt under solen, men vi inom HR och företagsledning har varit trygga i att vi får tag i arbetskraft oavsett företagskultur. Det har inneburit att kulturarbetet har varit en undanskymd HR uppgift i något dunkelt hörn. Lite för flummig för att ta på allvar.

Nu börjar situationen förändras.  På riktigt. Det är här nu. Vi går mot en arbetskraftsbrist och de unga inte har lust att bli chefer. Än mindre i företag med otydlig företagskultur. Vad förväntas att du som chef skall stå för? Det vill de veta innan de kliver på tåget. Det här ser jag som en mycket spännande utveckling för näringslivet och inte minst, för den offentliga sektorn.

Här har vi inom HR möjlighet att kliva fram! Ta plats och sätt ner foten, visa på det direkta sambandet mellan företagets resultat och företagskulturen och attraktionskraften, er employer branding. Gör kultur och employer brandingarbetet till en del av företagets långsiktiga affärsplan. Det är minst lika viktigt som er försäljning.

Skapa ett attraktivt arbetsgivarvarumärke genom att aktivt och tydligt arbeta med kulturen, det vill säga ledarskapet, beteendet och attityderna. Det kommer att göra skillnad. Det är att gå från bra till bäst. Det är strategisk HR.

Maja Fingalsson driver sedan september 2011 konsultföretaget People&Culture med uppdrag  som interim HR chef och inom organisations- och individutveckling. Hon kommer närmast från Swedish Match Scandinavia Division där hon var HR direktör och dessförinnan var hon verksam inom SAS. Brilliant har haft ett långt och givande samarbete med Maja inom bland annat employer branding/attraktiv arbetsgivare.

 

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev