Blogg Okategoriserad

Förtroende för ledningen är en viktig indikator på en organisations välmående

Av

Resultatet från arbetsförmedlingens medarbetarundersökning 2012 är – minst sagt – oroväckande: I jämförelse med 2011 upplevs klimatet som mindre öppet, medarbetarna känner sig mer stressade, och fler är mer missnöjda.

Men det som är mest alarmerande är att man har tagit bort frågan om förtroende för generaldirektören – en fråga som hade väldigt låga resultat 2012 samt en tydligt negativ tendens jämfört med 2011. Istället för att agera på frågan och sedan mäta om något har förändrat sig har man valt att inte längre ha med den! Det är ett bra exempel på hur man inte borde använda en medarbetarundersökning.

Anledningen till att man har tagit bort frågan är, enligt AFs pressavdelning, att så få medarbetare har direktkontakt med generaldirektören. Vi har jobbat med många globala organisationer som är mycket större än arbetsförmedlingen där ledningen sitter i Sverige och medarbetarna i hela världen. Deras direktkontakt med ledningen är säkert mindre; ändå är förtroendet för ledningen ofta mycket högre.

I våra analyser ser vi att förtroende för ledningen är relaterat till många viktiga faktorer, till exempel en fungerande kommunikation i organisationen, om man identifierar sig med organisationens värderingar och strategi, medarbetarnas engagemang, samt om man skulle rekommendera företaget som arbetsgivare. Förtroende för ledningen kan alltså anses som en viktig förutsättning för andra viktiga faktorer – om det inte är på plats är det inte sannolikt att andra saker fungerar bra.

I en sådan situation är det otroligt viktigt att agera på problemet. Att ta bort frågan är säkert den sämsta lösningen av alla.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev