Blogg Okategoriserad

Varför ljuger alla kursutvärderingar?

Av

Varför ljuger alla kursutvärderingar?

”99 procent av våra kunder rekommenderar oss” skriver seminarieorganisatören Ability Partner. Varför har jag aldrig blivit rekommenderad en kurs hos dem?

Ability Partner menar förstås att 99 procent av deras kunder svarar ”ja” på frågan om de skulle rekommendera Ability Partner. Det är bra, men det är inte samma sak.

Om det vore samma sak så skulle Ability Partner vara ett mycket stort företag. De omsatte i för sig 10,7 mkr 2011. Det går bra för Ability Partner och de är duktiga på det de gör och de ljuger knappast när de skriver 99 procent. Brilliant producerar själva kundseminarier. Vi har 100 procent nöjda kunder. Vårt medelbetyg har varierat mellan 4,9 och 5 på en femgradig skala. Vårt senaste seminarie hade 4,95 från de 50 deltagarna.

Karl Weick skriver att beteende driver attityder mycket bättre än vad attityder driver beteende. Kursutvärderingar är ett bra exempel på det. När jag lägger en del av min alltför knappa arbetstid på en kurs så är det en investering som ger mig intern dissonans. Det är en sorts oro för att det ska vara en dålig investering. Det är samma sorts interna dissonans som du kan känna när du har köpt en ny bil. Det är därför folk som nyss har köpt en Volvo är extremt uppmärksamma på reklam från Volvo.   

Ju dyrare vara du har köpt, desto större dissonans. Därmed ökar också din mottaglighet för reklam. Kurser fungerar helt säkert på samma sätt. Ju mer av din arbetsgivares tid och pengar du har investerat i en utbildning, desto större är din oro för att det här ska vara en dålig investering. Ability Partners kurser kostar ungefär 14 000 kr. Det räcker för att ge mig en del oro. När kursutvärderingen kommer så känns det jättebra att kryssa i att det här har varit en bra investering som jag gärna rekommenderar till andra. Genom att göra det lugnar jag ner mig själv. Det är ren terapi.

Kursutvärderingar är med andra ord ett smart sätt att få bort kundernas oro. På köpet får utbildare över hela världen fina siffror att glädja sig över och att använda i sin reklam. Det finns knappt en utbildningsinstitution som inte hänvisar till väldigt fina resultat i kursutvärderingar. Sämst resultat får de utbildningar som deltagarna inte själva valt.

Arbetsförmedlingarnas kurser och lärarutvärderingar i skolor jobbar i uppförsbacke. Jag körde själv en gång en ledarskapskurs där vi helt enkelt sa till alla chefer som hade låga värden i medarbetarundersökningen att de bör gå. Att det skulle bli bottenbetyg på den kursen förstod jag när en chef sa ”Ja, här sitter vi nu, alla de dåliga cheferna i bolaget”.

Nästa inlägg: hur ska jag då veta om kompetensutvecklingen fungerar?

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev