Blogg Okategoriserad

Kommunikationen är värd 22 procent av företagets lönsamhet

Av

Vårt kundseminarium om Kommunikativt Ledarskap i tisdags, lockade lika många från HR-som från informationsavdelningen.

Mårten Westberg, analytiker på Brilliant, berättade om våra erbjudanden för att mäta och förbättra det kommunikativa ledarskapet på företaget: LISA, CLI och SFU.

Kommunikation påverkar verksamheten
Han berättade bland annat att netsurveys studie av 80 företag under 3 år visar att den centrala ledningens kommunikation har en mycket stor påverkan på företagets lönsamhet.

– På stora företag motsvarar 22 procent flera miljarder. Det gör att värdet på kommunikationsavdelningens arbete stiger en hel del, säger han och åhörarna från kommunikationssidan memorerar hans ord.

Prioritera kommunikation
Mårten berättar att de chefer som får dåliga resultat när det gäller sitt kommunikativa ledarskap har samma ursäkt allihop:
”Jag önskar att jag hade tid att kommunicera”, säger de.

När deras kommunikativa ledarskap mäts får de en tydlig signal från ledningsgruppen om att prioritera kommunikationen med medarbetarna. Det ger dem snabbt bättre resultat.

Cheferna kan redan kommunicera
Cheferna behöver tre budskap:
1.Prioritera kommunikationen.
2.Vi mäter din kommunikativa förmåga och märker om du inte gör ditt jobb.
3.Du kan reda kommunicera, du behöver bara prioritera det.

Förändrat kommunikationsläge
När Mårten var klar äntrade Claus Sonberg, tidigare informationsdirektör på SAS, scenen.
Han talade om hur kommunikationens villkor förändrats de senaste åren och hur företagen kan anpassa sig till den.

Internkommunikation handlar inte längre om att trycka ut budskapen på intranätet och lita på att medarbetarna tar dem till sig. Internkommunikationen handlar om att cheferna anpassar ledningens budskap till gruppen och involverar medarbetarna i lösningen.

Medarbetarna förväntar sig en dialog och diskussion. De vill inte att chefen ska ha alla svaren på deras frågor. De vill att chefen ska föra en dialog med dem och dra nytta av deras kompetens för att teamet ska nå de uppsatta målen.

Q&A blir Q&Q
Det innebär att kommunikationssidan inte längre kan skriva frågor och svar-dokument som stöd för chefernas kommukation med sina medarbetare. Det innebär att de ska skriva fråge- och motfråge-dokument till cheferna. Svaren kommer först i dialogen med medarbetaren.

Intranätet blir en diskussionsplattform
De bästa intranäten kommer fortfarande att bygga på storytelling där kommunikation lyfter upp de goda exemplen som tydliggör visionen, men de kommer även att öppnas upp för diskussion.

På de bästa intranäten kommer medarbetarnas egna artiklar publiceras och alla texter kommer att ha kommetarsfält där texten diskuteras vidare.

Claus berättar om ett företag som har filmer för företagsledaren talar om strategier, visioner och mål. Medarbetarna kan kommentera filmen, ställa frågor och berätta vad de vill veta mer om. Baserat på det görs nya filmer med fördjupningar och svar på medarbetarnas frågor.

Summering

1. Cheferna är företagens bästa kommunikationskanal.

2. I samarbete med medarbetarna ska cheferna skapa lösningarna för hur teamet ska nå sina mål och förverkliga företagets strategier.

3. Medarbetarna kräver att de involveras i lösningen, de vill inte få den serverad.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev