Blogg Okategoriserad

Kan vi göra en Jobs i undersökningsbranschen?

Av

Kan vi skapa något som får alla att säga ”självklart är det så det ska vara!”, ”varför har vi inte gjort så här tidigare?” precis som när Iphone kom?  Jag tror det. Vår bransch är minst lika onödigt tillkrånglad som mobiltelefonerna var innan Apple drog undan skynket och skapade något utvecklat för konsumenterna och användarna.

Steve Jobs såg för Apple en unik vision som handlar om integration, att jämföra med många konkurrenters fragmenterade system. Jobs tes som han drev med närmast övermänsklig frenesi var att allt ska integreras: hårdvara – mjukvara – upplevelse. Vi ska sälja en helhet, våra användare ska inte behöva fundera på hur det ska funka, hur man ska koppla ihop saker eller om olika delar funkar ihop – det ska vi göra som är experter.

Detta helhetstänk är överförbart även till undersökningsbranschen och framförallt till rapporterna och vi menar att det är lika viktigt här som ”där”! En av de största bristerna vi har i undersöknings -branschen idag är bristerna i tydlig och anpassad information just till dem det berör.  Mängden data och information är i sig ett problem. Vad händer när man rapporterat? – allt för ofta ingenting!

Vi måste skapa rapporter som visar helhetsperspektivet från både medarbetares och kunders attityder i ett och samma system, integrerat, för att öka insikten av de båda perspektiven. Det går inte att ha olika rapporter för olika undersökningar som riktar sig till samma användare och som sen ska arbeta med resultatet. Att öka upplevelsen hos samtliga medarbetare och sen leverera skräddarsydd information och förändringsstöd till just de medarbetare som berörs är A och O. Att utnyttja kraften och hävstången hos medarbetarna gör att du kan gå från insikt till handling och förändring otroligt mycket fortare.

Integrationen av rapporter ger högre kvalitet och effektivitet i organisationen. Vi tror inte att det är en slump att Apples koncept har varit extremt framgångsrikt. Vi tror att framgången beror just på helhetssyn och integration.

Svaret på undersökningsbranschens utmaning är att gå bort från tänket med olika fokus på medarbetare- och kundresultat, till att stimulera tänket på det som tar sin utgångspunkt i en helhetssyn med både medarbetarna och kunden i centrum. Genom att arbeta mot en integrerad rapportering, med en anpassad och individuell handlingsplan kan vi använda våra gemensamma resurser effektivare.

Jag ingår i ett team här på Brilliant som sedan drygt ett år arbetar med den här frågan. Vårt arbete har resulterat i ”CrossReporting™”* som syr ihop resultatet från medarbetar- och kundundersökningar på ett sätt som får många att ropa ”självklart!” när de får se det. Vinsten är också att våra kunder internt går över gränserna, HR och marknad börjar samarbeta på ett sätt som vi kanske inte sett tidigare. Många av våra kunder har redan testat.

Precis som Jobs drev sin tes, arbetar vi på Brilliant på att allt ska integreras: medarbetarattityder – kundattityder – upplevelse. Vi ska sälja en helhet, kunden ska inte behöva fundera på hur det ska funka, hur man ska koppla ihop saker eller om olika delar funkar ihop – det ska vi göra som är experter.
 

* CrossReporting™ / ECRM Employee & Customer Relationship Management är Brilliants system för integrerad rapportering och förändringsstöd för medarbetar- och kundresultat.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev