Blogg Okategoriserad

Att ha kul på jobbet är otroligt viktigt för effektiviteten!

Av

Den senaste tiden läser jag dagligen om företag som förbjuder sina medarbetare att använda sociala medier som t. ex. Facebook, Twitter, LinkedIn under arbetstid.

Att förbjuda medarbetare att använda sig av FB och Twitter kan tyckas som en lönsam och effektivitetssparande åtgärd. Ingen vill ju att sina anställda ska ägna sig åt privata aktiviteter under arbetstid, det är både distraherande och tar tid från de egentliga arbetsuppgifterna.
Dock tycker jag att det finns åtminstone två aspekter som kan vara viktigt att tänka på innan du som ansvarig på ditt företag förbjuder dina anställda att ägna sig åt sociala medier.

  1. Effekten av medarbetare som har kul på jobbet.
  2. Hur du som företag är en attraktiv arbetsgivare.

Jag känner till företag som har tv-spel, flipperspel etc. som även detta ger effekten av att medarbetarna ägnar sig åt aktiviteter under arbetsdagen som inte har en direkt koppling till arbetet. Själva har vi ett egenbyggt pingpong bord, nu med riktiga pingisracketar, som används ganska frekvent.

Här på Brilliant använder vi oss av sociala medier för att vi vill som företag vara där våra kunder och potentiella kunder befinner sig, vilket är på sociala nätverk. Det är ju ganska fantastiskt att vi kan befinna oss där den stora massan finns utan att lämna kontorsstolen. Som företag finns vi både på Twitter, LinkedIn, Facebook och spanar ofta efter andra platser där vi ser att vi skulle platsa. Att våra anställda lägger några minuter här och där på rekreation, om det är vid pingisbordet eller Facebook spelar ingen roll, är det bra för att lugna stressen och ladda om batterierna för en stund.

I sommarens studier av relationen mellan lönsamhet har vi för första gången testat frågan ”Kul på jobbet” och sett att det är en viktig nyckelfaktor för att uppnå ett effektivt och lönsamt arbetsklimat och har därför valt att inkludera det som en fråga i våra standardiserade medarbetarundersökningar.

Därför tror jag att arbetsgivare bör tänka en extra gång extra innan de börjar införa förbud att besöka vissa sidor som enligt forskningen främjar kreativiteten, relationerna och hämmar stress.
Jag tror även att förbuden dessutom riskerar att skapa irritation och därmed riskerar att skada engagemanget hos personalen, vars effektivitet man vill höja.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev