Blogg Okategoriserad

Är min lycka lönsam?

Av

Omslaget till det förrförra numret av Harvard Business Review var en jättestor smiley. Temat var ”lycka”.  Det numret var det nästan slagsmål om här på Brilliant. Alla ville läsa det.  Harvard Business Review är alltid ganska populär, men den här gången var det extremt.

Harvard Business Review cover, The value of happiness

Jag tror det omslaget knöt an till det vi alla vill: att vara lyckliga.  De flesta av oss har slutat tro att vägen till lycka går via Toffifee, Big Mac eller Coca-Cola. – Vad är det förresten med kola och lycka?

Tidningen med smileyn gjorde ingen besviken. Massor av gedigen forskning om vad som faktiskt gör oss lyckliga beskrevs. En bra start var kanske lyckoforskaren Daniel Gilberts svar på frågan ”hur kan man mäta lycka?”

”Det är inte konstigare än när du går till optikern” svarade Gilberts. Då frågar optikern om hur tydligt du ser bokstäverna på tavlan. Det är förstås din subjektiva åsikt, men den är stabil nog för att optikern ska kunna skicka fram ett annat glas framför ögonen och fråga igen. Till slut går du därifrån med perfekta glasögon. Allt baserat på frågan ”Hur tydligt ser du bokstäverna?”.

På samma sätt frågar vi undersökare folk ”hur mår du idag?” och ”Hur nöjd är du med ditt liv?”. På det sättet har den svenska filosofen och lyckoforskaren Bengt Brülde kunnat visa att vi som jobbar heltid är lyckligare än de som jobbar deltid. De som jobbar deltid är förstås lyckligare än de som inte jobbar, men lyckligast är de som jobbar lite mer än heltid.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev