Blogg Okategoriserad

Är du beroende av beröm?

Av

Nästan nio av tio amerikaner upplever att bristen på bekräftelse är deras största problem i jobbet, enligt US Department of Labor.

Jesper Juul, den Danska barnpsykologen, beskriver precis detta som en följdeffekt av den amerikanska barnuppfostringsskola som startade med Dr Spock (barnpsykologen, inte han med de spetsiga öronen). Sen 50-talet har amerikanska barn vant sig vid ”Fantastic” och ”Wow, vilken målning!” som respons på vanliga streckgubbar.  Jesper Juul ser två problem med detta: ett uppblåst ego och att de blir beroende av beröm.

De senaste 20 åren har vi på Brilliant aktivt medverkat i missionen att få chefer att inse värdet av positiv feedback eller beröm. Våra studier har gett oss starkt stöd för det. Vi tror på det mönster som forskare på 1980-talet hittade i riktigt lyckade äktenskap: De gav varandra positiva signaler fem gånger så ofta som de gav negativa eller kritiska signaler.  Vi är också supporters till den beteendekognitiva skola som gång på gång bevisat att beröm är det bästa sättet att driva beteende.

Nu har jag börjat tveka. Är detta sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen? En mycket framgångsrik kund till Brilliant föreslog nyligen ett helt nytt perspektiv på frågan. Han föreslår istället att man rekryterar folk som inte behöver beröm. Medarbetare som vet att de gör ett bra jobb, och som drivs av den trygga vetskapen.

Ser du kopplingen till Jesper Juul? Kan mitt beroende av feedback på jobbet vara ett resultat av allt det beröm jag fick som barn? Finns det en högre utvecklingsnivå där jag skulle kunna producera arbeten av toppkvalitet dag efter dag, år efter år, ensam i en stuga i skogen?

Om det finns sådana självmotiverade människor därute, skulle det göra det möjligt för chefer att fokusera på de hårda frågorna? Jag tror vi kan vara överens om att en organisation av helt självmotiverade medarbetare skulle ha stora konkurrensfördelar. Den skulle inte behöva ha lika många chefer. Den skulle också vara väl förberedd för en värld där chefer kan ha medarbetare på tre olika kontinenter.

PS:
Jag förenklar Jesper Juuls budskap med flit här. Jesper Juul vill få oss att förstå att beröm inte är det enda sättet att förstärka positiva beteenden. Uppmärksamhet är ett bra alternativ. Beröm är bara det enklaste sättet. Det är därför det överanvänds.

Kognitiv beteendeträning (KBT) och Organisatorisk BeteendeModifikation (OBM) har länge beskrivit att ensidigt upprepat beröm tappar sitt värde. Därför har man skapat metoder för att undvika den inflationen som också chefer kan använda.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev