Stress är ingen liten fråga. Statens Beredning för medicinsk och socialutvärdering (SBU), har precis släppt en rapport om hur stress påverkar oss rent fysiskt. Det finns en tydlig koppling mellan bristande möjligheter att påverka sin arbetssituation och högt blodtryck och att känna en begränsad kontroll över sitt arbete kan leda till stroke, blodpropp eller blödningar i hjärnan. Rapporten baseras på forskning från de senaste tre decennierna och visar på tydliga samband mellan hjärt- och kärlsjukdomar och arbetsmiljö.
Faktorer som driver stress är enligt rapporten bland annat organisatoriska förhållanden, psykosociala faktorer, fysisk ansträngning och arbetstider. Professor Töres Theorell, som också varit ordförande i SBU:s projekt, menar att det är viktigt att chefer och arbetsgivare tar ansvar för att ge sina anställda rimliga möjligheter att påverka sitt arbete, men också att undvika långa arbetsdagar under längre perioder och att skapa en bra balans mellan ansträngningar och belöningar. Theorell understryker också vikten av att ge anställda information, få dem känna att åsikter och synpunkter har ett värde och att det finns en tydlig relation mellan krav och kontrollmöjligheter.
Med minskad stress håller vi alltså våra medarbetare friskare och minskar kostnaderna för sjukskrivningar. Vi har också tidigare bloggat om att stress påverkar engagemanget negativt och i vårt White Paper Wise Happiness 2015 kan du läsa mer om kopplingen mellan stress och minskad lycka. Som sagt – stress är ingen liten fråga och ansvaret för att skapa en arbetsmiljö där medarbetare kan nå balans mellan arbete och fritid behöver axlas av såväl chefer som ledningsgrupper.
Avslutningsvis vill jag bara påminna om tipsen för att lättare koppla av. Kanske kan du låta dig inspireras för att hålla stressen borta och behålla semesterkänslan ytterligare några veckor. Lycka till!