Spelplanen har förändrats drastiskt de senaste åren. Det ekonomiska läget, höjda priserna och den tuffa konkurrensen med många nya uppstickare bland energibolagen ställer ännu högre krav på att kunderna får det allra bästa bemötandet.
Kundservicemätningar i energibranschen

Vi är experter på kundservice inom energi
Vår data baserad på 350 000 unika svar från kunder i energibranschen visar att endast 50% är lojala kunder och faktorer som hur enkelt det är att vara i kontakt med sitt energibolag och den generella nöjdheten i kundservice har sjunkit stadigt de tre senaste åren.
Vi har
2,3 miljoner
Vi har 2,3 miljoner unika svar årligen från kundserviceundersökningar där kunder lämnar sin feedback direkt efter avslutad kontakt med företagets kundservice.
Branschexperter
Färsk benchmark
Varje dag, hela året samlar vi kundupplevelser från flera olika energibolag. I vår plattform har vi tillgång till benchmark vilket hjälper er att fortsätta utveckla verksamheten i jämförelse med andra i branschen.
Digital coachmodul för självledarskap
Digital coachmodul
Vår data visar att kundservice-medarbetarens engagemang är avgörande för skapa lojala kunder i energibranschen. Vi hjälper er att omvandla kunders feedback till motiverande datapunkter och måltal för varje medarbetare.
WEBINAR: 350 000 kunder har fått säga sitt. Så kan er kundservice skapa fler lojala kunder

Ta del av energirapportens data och insikter från Brilliants expert Joakim Ågren.
Du får även lyssna till Angela Hägglund, kundservicechef hos Skellefteå Kraft som delar med sig av sina erfarenheter av att gå ur denna turbulenta tid med fortsatt fokus på engagerade medarbetare och bra kundupplevelser i kundservice.

Energipulsen – en studie om kundupplevelsen i energibranschen
Konkurrensen i energibranschen är stenhård, vad gör det med kundlojaliteten? Vår omfattande studie ’Energipulsen’ belyser de dolda mekanismerna, vad påverkar kundernas lojalitet och vad tycker kunderna om upplevelsen av Energiföretagens kundservice?
Högt engagemang i energibranschen är inte ett buzzword, det är en överlevnadsstrategi. Att ha koll på kundernas upplevelse, vilka kunder som är lojala – och varför, det är viktigare än någonsin.
Studien baseras på 350 000 svar från kundundersökningar gjorda i energibranschen.
Ladda ner studien och ta del av smarta insikter. Det handlar inte bara om priser, utan om att erbjuda en heltäckande kundupplevelse. Ta del av datan och insikterna – för en bättre kundupplevelse.
Träffa några av våra kunder

För oss på Skellefteå Kraft är vi oerhört måna om att kunderna ska få en excellent service. Vi jobbar hela tiden för att förbättra våra processer och rutiner inom alla våra kanaler ända från kundbemötandet hos alla medarbetare som möter kund och genom hela kedjan. Brilliant är ett fantastiskt bra verktyg för oss i att lyckas med detta, då våra medarbetare aktivt själva enkelt kan följa upp kundfeedback och sätta mål för personlig utveckling på våra coachsamtal. Vi hjälps åt i hela företaget och utnyttjar kraften av varje medarbetare för att göra det bästa för kunden.
Angela Hägglund, Kundservicechef, Skellefteå Kraft

Brilliant är ett verktyg som ger oss flera olika möjligheter i vårt arbete. Genom att få direkt återkoppling och feedback från kunderna kan vi arbeta med vårt kundinsiktarbete inom organisationen, så vi framåt kan säkerställa att våra produkter, tjänster och service matchar kundernas förväntansbild. Vi kan dessutom på ett smidigt sätt visualisera våra mål och resultat som gör det både enkelt och roligt att följa upp och arbeta vidare med. Brilliants plattform hjälper oss helt enkelt att hålla koll på kunderna och deras upplevelse.
Daniella Ekström, Enhetschef Kundcenter, Öresundskraft
Läs mer om våra produkter
Vi är experter på kundservice inom energibranschen. Vi har stöttat organisationer i över 25 år med att mäta, analysera och agera på data från både kundservice men också det interna perspektivet från medarbetarna. Vi arbetar tillsammans med många energibolag inom både privat och offentlig sektor. Som kund till Brilliant får du tillgång till en stark benchmark.

Ta pulsen på dina medarbetare
Öka medarbetarnas engagemang och frigör potentialen i organisationen med våra användarvänliga medarbetarundersökningar. Med Brilliants plattform får du värdefulla insikter och rekommendationer som är enkla att agera på. Allt för att du ska kunna skapa en välmående, produktiv och framgångsrik organisation.

CS plattform
En heltäckande 360°-lösning för kundservice som ökar kvalitét, effektivitet och medarbetarnas engagemang – i varje kundkontakt. Mät dina kunders upplevelse i realtid och agera på insikterna för att skapa nöjdare och lojalare kunder.
Läsvärda artiklar
Komplettera med våra tilläggsprodukter

Brilliant Coaching
Få struktur för löpande coaching. Brilliant Coaching är ett system- och processtöd som hjälper er att förbereda, genomföra och dokumentera medarbetarsamtal.

Medarbetarpuls för kundnära team
Engagerade medarbetare ger bättre kundmöten.

Kunder och kundservice, Organisationsutveckling
Workshop Enkelhet – Effortless Experience
Enkelhet = kundnöjdhet. I denna workshop går vi igenom hur enkelhet kan appliceras på ert kundrelationsarbete för att lyfta kundnöjdhet och samtidigt effektivisera genom exempelvis minskat samtalsflöde till kundservice.
Därför ska du välja Brilliant
01.
Lokal närvaro, global räckvidd
Som trygg partner hjälper vi kunder i över 50 länder på flera språk.
02.
Benchmark från 24 branscher
Vi tar varje år reda på vad tre miljoner människor tycker och tänker.
03.
Expertis och konsultstöd
Med 20 års erfarenhet av organisationsutveckling hjälper vi dig att skapa lönsamhet, engagemang och beteendeförändring.
04.
Uppskattad partner med cNPS 69
400 nöjda kunder utvecklar sina organisationer med vår data och våra insikter.