Blogg Okategoriserad

Vad får dina beteenden för konsekvenser?

Av

Det här är en blogg om hur olika beteenden kan påverka dig eller dina kollegor på jobbet. I förra veckan hade jag en dag där mitt eget engagemang åkte berg-och-dal-bana.

Jag anländer tidigt till jobbet. Det är måndag, men jag lyckas ändå komma igång med ett arbete jag skjutit på länge, nämligen att skapa helt nya mailtexter att använda i våra undersökningar. Ett arbete som kräver viss energi, men egentligen inte borde vara svårare än att fylla i tidredovisningen eller boka ett konferensrum … Äntligen infann sig inspirationen!

Efter en dryg timmes flow vid mitt skrivbord börjar jag bli klar med flera nytänkande texter och tar en kort paus. Jag går för att fylla på kaffe, men hamnar i kö. Jag vill helst bara tillbaka till mitt skrivbord, in i mitt flow igen. Jag är nummer två, när kaffemaskinen plötsligt stannar. Displayen visar att det är dags att tömma sumpen. Ett moment som kan vara lite kladdigt, men går fort att lösa.

kaffemaskinen

”Oj, maskinen funkar visst inte längre”, säger personen framför mig och söker min blick. ”Nu blir jag osäker, jobbar du också här, eller är du kund?”
Jag tittar leende på personen och funderar på vad det spelar för roll, men hinner inte svara.
”Kan du fixa det här?”
Jag slutar le, nickar bara mot displayen som visar steg-för-steg hur man tömmer sumpen.
”Det är väl ganska tydligt hur man ska göra”, hör jag mig själv säga och tar sedan ett steg fram. Jag drar ut sumpbrickan och går för att tömma. Personen trampar otåligt, suckar. En halvminut senare levererar maskinen på nytt. Kollegan har dock lämnat med en mumlande fnysning och tom kopp. Jag är först i kön, men inspirationen och drivet att skriva vidare har falnat. På nytt funderar jag över hur jag hade behandlats om jag trots allt varit kund?

Några timmar senare är jag på väg till ett externt kundmöte, drar på mig jackan och noterar samtidigt en av företagets chefer komma ut från ett sent lunchmöte. I handen bär chefen en påse med tomma salladslådor. Påsen är så skrymmande att den inte går ner i den nästan fulla soptunnan. En ganska enkel väg ut hade ju varit att ställa påsen bredvid soptunnan, eller be någon om hjälp att tömma soptunnan, kanske till och med beordra någon att göra det. Men den här chefen kavlar enkelt upp ärmarna, hämtar en ny svart sopsäck och på bara en minut är problemet löst. Och på samma minut har chefen föregått med gott exempel. Flera kollegor nickar uppskattande, och jobbar sedan vidare med ny energi.

soptunnan

Väl åter från mitt externa kundmöte har en kollega till mig varit inne i mappen på nätverket där jag lagt mina nya inspirationstexter. Ett mail med konstruktiv feedback får mig att le på nytt, och ger mig dessutom inspiration att hugga tag i den där sista texten som jag aldrig fick till efter incidenten vid kaffemaskinen samma morgon.

// Theodor

Har du också funderat på vad du, dina kollegor och din chef gör och vad det får för konsekvenser? Hur kan ni bete er annorlunda och skapa förändring på din arbetsplats? Brilliant jobbar som du vet inte bara med medarbetarundersökningar, utan trycker på vikten av att fokusera på rätt saker. Genom att göra saker annorlunda når våra kunder förändring. Om ni behöver mer inspiration kring beteenden eller hur man kan jobba med feedback, hör av er för en diskussion. Vill du löpande ha mer information från oss hör du av dig till mig så ser jag till att du får vårt nyhetsbrev. 

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev