Blogg Okategoriserad

Volvo Personvagnars mångfaldsarbete

Av

Fortsättning sammanfattning av Netsurveys kundseminarium om effektiv mångfaldsarbete.

Talare: Åsa Lindström, ansvarig för mångfaldsarbetet på Volvo Personvagnar med ca 20 000 medarbetare.

Volvo Personvagnars mångfaldsarbete sträcker sig tillbaka till 1975. Att kvinnor ska ha samma utvecklingsmöjligheter som män var första steget. I dag har företaget gjort en mer strategisk satsning på mångfald genom att integrera frågan i affärsplanen och ta fram en mångfaldsplan. Arbetet genomsyrar hela organisationen, från företagsledning till den enskilde medarbetaren.

Åsa berättade att Volvo Personvagnar arbetar med mångfald på både en strukturell nivå och med värderingar.  I höstens medarbetarundersökning, som producerades av Brilliant, skapades samtidigt en mångfaldsrapport. Resultatet presenteras i vår. Det blir ett mått på vilken genomslagskraft mångfaldsarbetet har haft. Där får varje chef också veta vilka specifika områden hennes arbetsgrupp behöver fokusera på.
Kommunikation, kommunikation, kommunikation, utvärdering, medvetenhet och utveckling är avgörande för ett framgångsrikt mångfaldsarbete, menar Åsa.

Åsas tips till företag som ska börja arbeta med mångfald:

• Börja med att fråga er varför ni behöver jobba med mångfald, vad är affärsnyttan? Är det att säkra arbetskraft, stärka varumärket, förbättra arbetsklimatet, få in andra perspektiv vid produktutveckling, etc.
• Ett framgångsrikt mångfaldsarbete bygger på att linjen driver frågan. HR har en viktig funktion i att stötta genomförandet, men ska inte ha det övergripande ansvaret.
• Mångfaldsarbete är en långsiktig satsning. Räkna inte med snabba resultat. Var ihärdig och ha en ständig kommunikation med hela organisationen. Det handlar om att skapa insikt om sina egna fördomar inte bara ha en politiskt korrekt inställning.

Praktiska råd på hur du kan arbeta med mångfald i ditt företag
• Ta fram en handlingsplan och involvera alla delar av organisationen
• Lyft fram goda exempel
• Sprid information via nyhetsbrev, intranätet, på månadsmöten etc. Upprepa och nöt in budskapet.
• Ordna föreläsningar, utbildningar eller workshops om mångfald. Mycket av arbetet måste börja i det egna medvetandet, vi behöver inse att vi alla har fördomar.
• Utveckla platsannonser och välj olika forum vid rekrytering för att locka människor från olika grupper på arbetsmarknaden.
• Bli medlem i Diversity Charter – ett nätverk som arbetar med mångfaldsfrågan. Du får tillgång till information, verktyg och erfarenhetsutbyte. Läs mer; www.diversitycharter.se
• Sök ekonomiskt stöd via Europeiska socialfonden. Läs mer; www.esf.se

Läs vad Mårten Westberg, analytiker Brilliant, berättade på samma seminarium om vad du ska beakta när du mäter mångfald.

Läs också om 7 goda anledningar att arbeta med mångfald.

 

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev