Företagskultur är just nu något av de hetaste ämnena vi diskuterar med våra kunder. Vi pratar mycket om vad som är ”rätt” kultur och hur man kan påverka företagskulturen så att den blir en miljö för alla att trivas och prestera i. En frekvent förekommande punkt i dessa diskussioner handlar om att kulturen ska stödja en så högpresterande organisation som möjligt. Man ska vara innovativ, agil och proaktiv. Att bygga rätt företagskultur i en tid av snabbrörlig förändring handlar ofta om att skapa en organisation byggd kring att människor teamar upp och arbetar i en mix av projekt och linjeroller, med partners, leverantörer och kunder. De flesta företags organisationsstrukturer är oftast inte så flexibla och därför är dessa flexibla konstellationer ofta utmanande att få till. Men, i framgångsrika företag kan man många gånger se att just det här med förmågan att teama upp i flexibla sammansättningar av personer som representerar olika skrån och parter är själva framgångsfaktorn. Och att teaming i sig är kulturen.
Teaming handlar om att lösa utmaningar genom att hitta sina (för stunden) viktigaste samarbetspartners och förstå vad de kan, så att ni tillsammans snabbt kan hitta lösningar och bra sätt att få saker gjorda. Det flexibla sättet att teama upp med olika partners (att jämföra med att arbeta i mer stabila team) är starkt på uppgång i många branscher, eftersom arbetet – oavsett om det handlar om sjukvård, produktutvecklig eller strategiskt beslutsfattande – alltmer karaktäriseras av komplicerade beroendeförhållanden och behov av många kompetenser och behöver hanteras på ett snabbare, mer agilt sätt än tidigare. Tiden från det att ett problem eller en situation uppstår till dess att den behöver vara löst minskar snabbt. Att ta ett steg tillbaka och välja, bygga och förbereda det bästa teamet för att hantera snabbrörliga frågeställningar är inte alltid den bästa, mest pragmatiska lösningen – så behovet av teaming är sannolikt här för att stanna.
Dagens ledare behöver därför bygga företagskulturer där teaming förväntas av medarbetarna, och skapa förutsättningar för att det ska kännas naturligt. Och det arbetet börjar med att hjälpa varandra att bli nyfikna, passionerade och empatiska. Nyfikenhet driver folk att interagera med andra, att ta reda på vad de vet och hur de kan bidra. Passion är bränsle för engagemang. Den får folk att bry sig tillräckligt mycket för att göra stora ansträngningar för att nå dit man vill. Empati är förmågan att se andras perspektiv och ta in andras synpunkter. Helt avgörande för att få ut det mesta av teamet och en förutsättning för effektivt samarbete under tidspress.
Chefernas uppdrag är att föregå med gott exempel och skapa förutsättningar för dessa tre komponenter. Men, det är inte alltid lätt för en chef att få till det. När man startar ett utmanande projekt, är pressad att leverera på ett uppdrag eller känner sig osäker i sin roll är självförsvar en naturlig instinkt. Om man fokuserar på sig själv och sin roll som chef i den situationen tenderar man att bli mindre intresserad eller fokuserad på andra, mindre passionerad för det som projektet faktiskt ska åstadkomma och låst inför andras åsikter och ställningstaganden. Att som chef ha en tydlig åsikt och passionerat brinna för ett projekt eller ett uppdrag är viktigt. Men det hjälper inte att föreläsa och predika vikten av uppdraget för att få folk med sig. Det kräver aktivt och medvetet arbete med det egna ledarskapet för att lyckas bygga en kultur där teaming är en central komponent. När chefer ställer genuina frågor och lyssnar på svaren, visar entusiasm för att nå teamets mål och en öppenhet för medarbetares olika perspektiv oavsett deras position i hierarkin – då börjar nyfikenhet, passion och empati sakta men säkert att slå rot i kulturen.
Mer läsning på temat företagskultur:
Vårt white paper om företagskultur och hur man kan arbeta för att stärka den på ett sätt som direkt påverkar företagets prestation.
Bloggen som i tre steg handlar om hur du bygger en high performance kultur.