Mot bakgrund av medias kommentarer om nollränta och att vissa banker tar ut ränta för fler dagar än andra på årsbasis, kapade bankkonton, och glada bankchefer som på nytt dubblat sin ersättning, ja, då blir åtminstone jag lite nyfiken: vem är egentligen nöjd med sin bank?
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har nyligen släppt sin rapport över svenska bank- och finanssektorn. Och i just den rapporten finns också svaret att läsa.
Om vi tittar på hela banksektorn så har den återhämtat sig från förra årets nedgång. Det är Handelsbankens kunder som är nöjdast. Sedan förra mätningen är det främst företagskunder som blivit mer nöjda med sina banker.
Minst nöjd är storstadsborna i åldrarna 30-39 år. De här människorna är gärna otrogna sin bank och har flera bankrelationer vid sidan av. Man jagar pris och ställer höga krav och förväntningar.
Mest nöjd med sin bank är personer från 50 år och uppåt som bor på mindre orter eller landsbygden. De här kunderna besöker också sina bankkontor ofta.
Vi på Brilliant jobbar mycket med kundnöjdhet. Dels utvärderar vi våra egna kundrelationer ständigt och jämt, men vi kan också hjäpa dig att mäta och förbättra dina kundrelationer. Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer.
//Theodor