Blogg Okategoriserad

Vem är egentligen nöjd med sin bank?

Av

Mot bakgrund av medias kommentarer om nollränta och att vissa banker tar ut ränta för fler dagar än andra på årsbasis, kapade bankkonton, och glada bankchefer som på nytt dubblat sin ersättning, ja, då blir åtminstone jag lite nyfiken: vem är egentligen nöjd med sin bank?

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har nyligen släppt sin rapport över svenska bank- och finanssektorn. Och i just den rapporten finns också svaret att läsa.

Om vi tittar på hela banksektorn så har den återhämtat sig från förra årets nedgång. Det är Handelsbankens kunder som är nöjdast. Sedan förra mätningen är det främst företagskunder som blivit mer nöjda med sina banker.

Minst nöjd är storstadsborna i åldrarna 30-39 år. De här människorna är gärna otrogna sin bank och har flera bankrelationer vid sidan av. Man jagar pris och ställer höga krav och förväntningar.

Mest nöjd med sin bank är personer från 50 år och uppåt som bor på mindre orter eller landsbygden. De här kunderna besöker också sina bankkontor ofta.

Vi på Brilliant jobbar mycket med kundnöjdhet. Dels utvärderar vi våra egna kundrelationer ständigt och jämt, men vi kan också hjäpa dig att mäta och förbättra dina kundrelationer. Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer.

//Theodor

Dela inlägget

Upptäck vår ordlista för medarbetar- och kundundersökningar

Vår ordlista är skapad för att hjälpa dig navigera i världen av medarbetar- och kundundersökningar, särskilt inom B2B SaaS. Här hittar du tydliga och lättförståeliga förklaringar av viktiga begrepp, metoder och termer som är avgörande för att förstå och förbättra medarbetar- och kundupplevelsen. Oavsett om du är ny inom området eller vill fördjupa dina kunskaper, ger vår ordlista dig insikterna du behöver för att fatta välgrundade beslut och driva framgångsrika initiativ.

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev