Blogg Okategoriserad

Varför ny rapportportal?

Av

Direkt efter Elisabets förra blogginlägg om att vår nya rapportportal har gått live hos en av våra kunder började andra kunder ställa nyfikna frågor. Jag har varit projektledare i utvecklingen av den nya rapportportalen och tänkte berätta lite mer om vad det är vi gjort och varför.

En av de saker som gör det så roligt att jobba på Brilliant är det engagemang vi möter hos våra kunder. Det leder till en bra insyn i våra kunders behov och en konstant ström av idéer på hur vi kan leverera ännu bättre.

Det har blivit allt tydligare att man alltid vill ha mer information och smartare rapporter samtidigt som det är otroligt viktigt att det är enkelt att ta till sig budskapet.

På Brilliant drog vi igång ett antal projekt för att både effektivisera för våra kunder och samtidigt leverera mervärde, självklart en utmaning i sig. Vi lyckades snabbt identifiera att en av nycklarna är hur resultaten levereras till alla chefer hos våra kunder.

Vi började arbeta med en helt ny rapportportal.

Vi gick igenom alla delar av leveransen och fokuserade på vad som är viktigt att nå ut med. Behoven i målgruppen skiljer sig väldigt mycket. Portalen ska leverera information till alla anställda hos våra kunder och linjecheferna söker efter helt annan information än HR och VD. Vi arbetade parallellt med hur vi utvecklar översikten och möjligheten att bryta ner resultaten samtidigt som vi förenklar för cheferna att ta till sig av sina egna och gruppens resultat.

Uppföljningsarbetet har integrerats ännu mer med resultaten, och det är ännu tydligare vilka effekter åtgärderna som registreras verkligen ger.

Redan på första sidan får nu cheferna en sammanfattning av sin grupps största styrkor och förbättringsområden samt de förbättringsåtgärder teamet jobbar med.

Här finns även Rådgivaren, ger tips på vad som bör göras för att förbättra arbetsklimatet och effektiviteten i teamet.

I Detaljrapporten kan man göra egna filtreringar och i Organisationsöversikten är det enkelt att se underliggande chefers resultat. Det kommer att glädja alla er på HR, som tröttnat på att logga in och ut med olika chefers lösenord. Det är nu ett minne blott, i organisationsöversikten har ni all information ni behöver, samlad på ett ställe.

Målet är att sidan ska vara så enkel att förstå att hjälpsidor endast ska behövas för den som vill veta mer. För den som är intresserad finns det nu en lättillgänglig hjälpsektion och framförallt har vi skapat instruktionsfilmer på väl valda avsnitt.

Jag inser att det är ganska svårt att beskriva vad som gjorts och det är väldigt mycket enklare att visa genom en demo. Så kontakta din kontaktperson på Brilliant, de visar gärna mer nästa gång ni träffas. Förhoppningsvis har detta inlägg åtminstone gett dig en hint om vad den nya rapportportalen innebär.

/Emanuel Magnusson

 

 

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev