Jag funderade lite på om vad anledningen var till att man genomför ett köp i en specifik butik när de utifrån ser tämligen lika ut. Jag och en kollega började prata lite kring vad det är som och driver själva beslutet i var och varför jag väljer att göra mitt inköp.
Vi valde att ta reda på detta genom att göra en mindre studie. Vi besökte 6 olika Telecombutiker med mål att köpa en router. När pris, produkt och läge är mer eller mindre identiskt, vad är det då som avgör? Vi kom fram till att det framförallt dessa punkter som var avgörande för vårt köpbeslut.
- Inbjudande att gå in i butiken: att butiksytan inte upplevs trång, att det inte är alltför mycket kunder som gör att det bildas köer, att det är rent och snyggt samt att butiken har ett utbud som är attraktivt.
- Snabbt uppmärksammad: vi upplevde att det är viktigt att man blir sedd och får ”en nick och ett Hej” inom 5 sekunder från en säljare och som sen kommer fram till mig så snart som möjligt.
- Rätt service: att säljaren är trevlig, hjälpsam och kunnig. Det som är avgörande är att säljaren lyckas att göra en ordentlig behovsanalys.
Det som egentligen särskiljer butikerna är dess personal. Att ha personal som är kunnig, intresserad och bygger förtroende är A och O för att det ska leda till avslut. Endast en av dessa sex butiker levde upp till våra kriterier. Den säljaren skapade den trovärdighet som krävdes för att få oss köpsugna och skapa en nöjd kund. Det är så man skapar sina ambassadörer som genererar fler nöjda och lojala kunder nu och i framtiden.
Hur mäter ni vad som är avgörande hos just era kunder och vad tror ni driver just era kunder att bli lojala?
/ Pontus & Annika