Vad tänkte Juholt när han sa att numera är det bara han själv, Saddam Hussein och en till som har mustasch? Utan att koppla metaforen till en undertext blir det ju helt förödande. Vad ville han och varför? Hur tänkte han visavi sin egen roll? Vem är jag? En partiordförande, statsman, eller politiker från södra Sverige eller…
Parallellen fungerar mycket dåligt. Denna mening skapar både bilder och tankar i huvudet på folk, kanske till och med obehagliga känslor?
Vi människor uppfattar och registrerar normalt kroppsspråk (beteenden) och rösten mycket mer än själva orden. Fördelningen 60-30-10 % (kropp, röst, text) är nyckeln som tjänar som hjälp när ett budskap skall formas, övas på och uttryckas. Vi ser, hör och känner mycket hela tiden. Vad ville Juholt att vi skulle se, höra och känna?
Tankarna hos den som lyssnar flyger alltid iväg och närvaron bryts av allt som händer omkring oss. Därför har en talare som verkligen vill övertyga sin publik den viktiga uppgiften att; hela tiden vara intressantare än åhörarnas egna tankar…….
Det är sannerligen inte en dålig eller lätt uppgift!
Om då impulsen blir så stark, hos den som pratar, så att en groda far ur munnen, tenderar den att ta hela effekten – kanske 90 % av vad lyssnarna uppfattar. Förklaringen är att orden sticker ut, bryter med våra värderingar och står i stor kontrast till budskapet.
Några strategier;
-
Ledaren ska visa vägen utan att stå i vägen. Både visa vägen för mig själv och för andra.
-
Ledningen ska skapa samsyn i strategiska, taktiska och operativa frågor.
-
Alla ledare ska föra en dialog med övriga ledare, utveckla en stark företagskultur som tydliggör värderingar, beteenden, språk i tal och skrift och symbolerna för verksamheten.
-
Alla ska säkra att alla driver samma idé om verksamhetens uppdrag, mot visionen, målen och effekterna av allas framgångsrika insatser.
-
Alla ska uppmärksamma och fira framgångar både individuellt och kollektivt.
För allt detta krävs att man tränar på sin kommunikationsförmåga:
• Att observera och lyssna aktivt.
• Att sammanfatta och sända ett retoriskt skickligt budskap på ett passionerat och personligt sätt.
Budskapen ska vara begripliga, intressanta och inspirerande för att skapa rätt handlingskraft och ett storartat ledarskap.
Lena Ahlström är vd och grundare av Ledarstudion och stolt finalist till Årets Ledarutvecklare, tidningen Chef på Kompetensgalan i mars 2012! Ledarstudion tillhandahåller utbildning i kommunikation och ledarskap med inslag av retorik och scenspråk. Netsurvey samarbetar med Ledarstudion i att erbjuda våra kunder kommunikativ träning och handledning.