Man brukar säga att kunden alltid har rätt. I det förhållningssättet finns det mycket HR kan lära sig av marknadsavdelningar. Lek med tanken att medarbetaren alltid har rätt. Förra veckan lyssnade jag på en föreläsare som pratade om vikten av att HR lär sig av marknads sätt att arbeta. Föreläsaren menade att det stora hotet mot HR annars var att marknadschefen tar över mer och mer av HRs ansvar – att hitta och behålla rätt personal som lever varumärket.
Så vad är det en marknadsavdelning gör? Jo, de jobbar med att lära sig om kunderna för att anpassa produkter och tjänster så att företaget kan sälja sådant som kunderna vill ha och anpassa budskapen så att kunderna vill lyssna. Det är lätt att hitta exempel på hur reklambranschen har förändrats för att följa efter kunderna till där de är. T.ex. var reklam förut ofta en annons i en stor dagstidning, nu är det oftare en annons på facebook. Ett annat exempel är hur Nike låter kunderna göra sina skor unika innan de köper dem.
Hur blir det då om platsannonser i princip ser ut på samma sätt nu som på 70-talet? Och hur kan HR lära sig av den kundanpassning marknad gör för att se till att attrahera rätt kompetens och behålla värdefulla medarbetare?
Mitt tips är att börja internt. Har ni analyserat vad det är som gör era medarbetare till ambassadörer idag? Vet ni vad är det som får dem att brinna för vad de gör och använder ni den kunskapen för att göra ert företag attraktivt för ännu fler? Därefter kan HR lättare kommunicera rätt saker på rätt plats för att locka intressant kandidater till företaget.
Men vi vet också att de organisationer där Marknad och HR inte bara lär av varandra utan också samarbetar lyckas bättre. Marknad vet vad era kunder vill ha och HR ser till att ert företag har de rätta medarbetarna som brinner för att leverera just det. Ett bra första steg kan vara att HR bjuder in Marknad till ett gemensamt möte för att prata om hur ni kan göra gemensam sak för att hela bolaget ska leva varumärket. Då kommer ni få fler både interna och externa ambassadörer!