Att förändra sina beteenden låter enklare än det många gånger är. Det ser vi när vi är ute hos våra kunder och kör seminarier med chefer, eller stöttar i enskilda grupper. Och du vet ju också hur enkelt det kan låta i teorin, men vilken uppförsbacke du genast ser framför dig när det väl är dags att ta de första stegen.
I en läsvärd artikel på detta tema listas bl a 5 krafter hos människor som riskerar att motverka den förändring vi vill skapa:
- Vårt behov av säkerhet och trygghet
- Vårt behov av mening med vårt arbete
- Vårt behov av kontroll över saker som påverkar oss
- Vårt behov av att vara sammanlänkade, med människor, vanor, idéer och saker
- Vårt behov av att nå framgång
För att skapa förändring krävs att medarbetarna förstår hur dessa behov kommer bli uppfyllda, både under förändringsprocessen och när förändringen är genomförd. De som ska driva förändringen måste kunna ge tydliga svar på hur dessa krafter ska kunna bemötas, vid såväl planering,som genomförande och uppföljning. Alla steg är lika viktiga.
Vi hoppas att ni driver förändringar som ska öka både mening och framgång för ert företag, men lyckas ni förmedla det till alla medarbetare? Inte lätt, men väl värt en tanke innan du kör igång ditt förändringsarbete.
// Theodor