Många av våra kunder sliter med att skapa förändring utifrån insikterna av den undersökning de precis genomfört. Ibland får vi frågan hur alla andra gör för att komma igång med sitt förändringsarbete. Här följer nu ett urval av tips.
- Var påläst. Skicka ut resultat och analys innan ni har en gemensam diskussion i ledningsgruppen, och tvinga alla att vara pålästa inför själva workshopen. Då blir det mindre fokus på enskilda index och staplar, och lättare att blicka framåt; vad är det vi ska jobba med för att nå förändring?
- Föregå med gott exempel. Direkt efter att Brilliant träffat ledningsgruppen och diskuterat analysen tar ledningen fram en handlingsplan för sin egen grupp. En ledningsgrupp som föregår med gott exempel och skapar sin egen plan ger snabbt ringar på vattnet. Vi har flera exempel på koncernchefer som i onlinemöten med översta nivåns chefer följer upp om de, likt koncernledningen själva, skapat en handlingsplan. Konsekvensen för de som inte gjort hemläxan blir här mycket tydlig.
- Kommunicera och lyft goda exempel. Att öppet visa hur många grupper som faktiskt jobbat med resultatet och skapat handlingsplaner är oslagbart. Använd intranät eller mail. I kommunikationen kan man också lyfta fram grupper som lyckats genomföra förändring eller förbättrat sig mycket inom specifika områden, det ger också avtryck.
- Påminn. Det är inte alltid lätt att tränga igenom bruset. Att en grupp inte kommit i mål med sin handlingsplan behöver inte nödvändigtvis bero på ointresse. Genom Brilliants system, gärna i kombination med interna aktiviteter, kan chefer och grupper som inte genomfört sin workshop och skapat en handlingsplan följas upp och få en extra puff. Om koncernchefen är avsändare för en sådan påminnelse brukar det snabbt ge effekt.
Som du ser är nyckeln till framgång många gånger det mest självklara.
Så, hur har ni valt att jobba för att nå förändring? Var det check på alla fyra punkterna ovan?
//Theodor