Tydlig information från en synlig ledning och från chefer i alla led gör företaget framgångsrikt i både med- och motvind.
Igår meddelade Nordea att de ska dra ned personalstyrkan med 2 000 personer, trots att företaget hade 18 miljarder i vinst det senaste halvåret. Det skulle kunna ge skandalrubriker.
Handlingskraft
Men de har en förklaring: Nya hårdare bankregler kommer att leda till ökade kostnader och banken måste öka effektiviteten. Christian Clausen, vd och koncernchef för Nordea, poängterar att de agerar tidigt, från en styrkeposition. Bankanalytiker säger att de tror att fler banker kommer att minska personalstyrkan.
En bra förklaring i medierna får oss utomstående att respektera beslutet och skandalrubrikerna uteblir.
Intern dialog
Om Nordea sköter sig lika väl internt kan de genomföra neddragningen med medarbetarnas stöd. I företag där vd:n kommunicerar väl och dessutom går ut på golvet för att träffa och prata med medarbetarna blir förtroendet för hur företaget leds större.
Under finanskrisen förlorade många företagsledningar medarbetarnas förtroende. Framförallt i de företag där ledningen inte berättade vad som hände, varför det hände, vilka åtgärder som skulle vidtas och vilka resultat de förväntade sig att se.
Synlig ledning
Våra analyser visar att i de företag där ledningsgrupp och chefer i alla led var synliga, engagerade i dialog, lyssnade på medarbetarna, förklarade och motiverade olika beslut, var förtroendet för ledningen intakt trots nedskärningar. Där var personalen villig att ställa upp på företaget och dessa företag kom snabbt ur lågkonjunkturen.
Förtroende för ledningen
Jag hoppas att Christan Clausen tittar på resultatet av Nordeas senaste medarbetarundersökning. Där bör han granska sitt eget och sina närmsta medarbetares resultat när det gäller frågorna om förtroende för ledningen och information från företagsledningen.
Handlingsplan och avsatt tid
Nordea bör göra en handlingsplan för ledningsgruppen och chefernas agerande, avsätta tid för dialog med medarbetarna och säkerställa att budskapen är intakta i alla led. Säkerställ att ledningen är synlig och att budskapen når fram under hela processen. Man bör koncentrera sig på den interna kommunikationen och de egna kanalerna i första hand, och medierna i andra.
Sköter de sig väl kan de mycket väl genomföra förändringen med medarbetarnas stöd och bibehållet engagemang.