Vi på Brilliant har under en längre tid hävdat vikten av att ha kul på jobbet. Vi ser generellt att allt fler företag vågar ta med frågan (”Do you have fun at work?”) i sina enkäter, även om den till en början kan te sig lite kontroversiell. I vissa länder finns synen att man inte ska ha kul på jobbet. Samtidigt ser vi en stark koppling till god lönsamhet och försäljning. Men, det där har ni dock läst om i vår blogg tidigare.
Nu börjar det komma fler studier på detta tema. Samuel West, som vid Lunds Universitet doktorerar på lek på arbetsplatsen, hävdar exempelvis att bus och trams på jobbet gör att vi mår och arbetar bättre. West går till och med så långt att han hävdar att företag som inte ger utrymme för lekfullhet inte har någon framtid.
Vi inser naturligtvis att vi behöver anamma det här lite mer. Kanske är frekvensgrafer, pajer och stapeldiagram helt borta om något år? Och så redovisar vi resultatet från senaste undersökning i form av musik? Eller kanske ett drama?
Låt dig inspireras och läs mer:
http://www.dn.se/ekonomi/trams-pa-jobbet-okar-kreativiteten/
http://www.thecreativitycompany.se/
Brilliant jobbar inte enbart med att ställa frågor om hur kul medarbetarna har på jobbet, utan också med att skapa förändring. Om du också har något som behöver förändras under 2014 så hör gärna av dig till mig eller någon av mina kollegor.
//Theodor