Tror du att dina medarbetare har läst jobbannonser i sommar? Kanske funderat på att byta arbetsgivare? Vi antar det, och som vanligt kan vi ge HR-medarbetare och ledningar några generella råd.
Titta på kurvan här nedanför. Vi brukar kalla det här mönstret för den leende munnen, för det är så det ser ut i företag efter företag. Bransch efter bransch. Det gamla rådet till unga karriärister att byta jobb vart femte år ser ut att vara ganska bra. Därmed håller de det så viktiga lärandet igång.
Men vad innebär det för organisationen om alla skulle byta jobb efter två år? Det vore katastrofalt, eller hur? Då skulle ni tappa medarbetarna precis när de vet hur det mesta fungerar.
Kvar får ni de medarbetare som inte längre känner något behov av att lära sig nya saker, för –ärligt talat- inte lär man sig plötsligt mer efter 7-år i samma företag? Det är nog snarare förväntan om att lära sig som sjunker. De här kan du räkna med att ha kvar. Lika bra som under smekmånaden (det första året) blir det förstås aldrig, men efter tio år har organisationen blivit en del av vem de är. Det gör att engagemanget bara fortsätter att stiga år för år.
Det ser ut att vara en gyllene tid. De här medarbetarna har starka nätverk och många vänner i organisationen. Att byta nu skulle möjligen ge dem en kick under några år, men sen tar det ett decennium innan vardagen hos den nya arbetsgivaren kan matcha den vardag de har.
Min uppmaning är alltså att fundera på vad din organisation gör för de som har jobbat 3-6 år hos er. Vid det här laget vet de inom vilka områden de behöver utvecklas för att kunna leverera i organisationen.
För tänk om dagens unga medarbetare kanske inte har tålamodet att vänta på att utvecklingen ska vända uppåt igen?