Här är ett innovativt sätt att presentera resultaten av en medarbetarundersökning.
Vad tycker du?
http://www.youtube.com/watch?v=fZDxWU4maqE&
Jag tycker det är gulligt, kul och fullständigt förödande för processen. Valet av media (en sång) ger en känsla av att medarbetarundersökningen är något man kan ta med en klackspark. Det är som mediegurun Marchall McLuhan sa på 1960-talet:
”The media is the message”.
Det du presenterar som en sång kommer knappast att tas på allvar. Kanske är det därför jag aldrig har sett försäljningssiffror eller det finansiella resultatet presenteras med en skojig pjäs eller en trevlig sång.
Resultaten av en medarbetarundersökning är viktiga för aktieägarna (rätt använda kan de leda till en process som ökar värdet på organisationen) och för kunderna (rätt använda betyder de bättre service). Men framför allt är resultaten viktiga för de anställda som har svarat på enkäten. Om jag vore anställd i det här företaget och fick höra den här sången så skulle jag dra slutsatsen att mina svar tas med en klackspark. Jag skulle bli riktigt besviken och arg.