Jag hade förmånen att få tillbringa helgen i den italienska skidorten Bormio, en härlig gammal stad i ett fantastiskt vackert alplandskap. Sällan har jag mött en så genuin vänlighet och vilja att hjälpa sina gäster som befolkningen i Bormio visade. För en ”relationsnörd” som mig blir det ju extra intressant att fundera på hur de kan vara så trevliga, när andra i samma bransch har ett direkt motsatt beteende och inte minst hur det påverkar mig och min upplevelse av vår vistelse.
Marianna Cresseri med familj driver en av ortens skiduthyrningar och är en bra förebild för hur man tar hand om sina kunder. Så fort man klev in i skiduthyrningen blev man sedd av personalen som både log och hälsade samtidigt som man erbjöds något att dricka under tiden man väntade på sin utrustning. Att pröva pjäxor är vare sig kul eller skönt, men här var någon på golvet och fixade så att foten lätt gled ner i sitt ”fängelse”, personalen hade koll på hela processen och visste vad som skulle göras för att det ska vara ”kul” att hyra skidutrustning. Efter skidåkningen hann man knappt innanför dörren innan någon var där och tog hand om skidorna och hjälpte till att få av pjäxorna samtidigt som man själv sippade på en varm kopp espresso. Alla moment som man tycker är jobbiga fixade de med ett leende. Tänk om vi kunde bli bortskämda med liknande service i vardagen… vad mycket enklare livet skulle bli och vad mycket mer energi vi skulle ha till nära och kära, såväl som till andra människor vi möter. Service från hjärtat sprider verkligen ringar på vattnet! Funderar på att bjuda hit Marianna så att hon får lära andra hur man förekommer kunden med ett leende och service direkt från hjärtat för det om något skapar verkliga ambassadörer!