Netsurveys seminarium den 14 april i Göteborg lockade ett 20-tal personer som var nyfikna på mångfaldsarbete. Mårten Westberg, analytiker på Brilliant, berättade om hur företag kan mäta, följa upp och förändra organisationen för att få en bättre mångfald. Åsa Lindström, ansvarig för mångfaldsarbetet på Volvo Personvagnar, berättade om sina erfarenheter av mångfaldsarbete.
På seminariet nämndes bland annat att företag som satsar på mångfald får många fördelar, t ex.:
• Att uthålligt lönsamma företag har 76 procents inkludering, det vill säga att medarbetarna känner sig delaktiga och upplever att de bidrar till teamets framgångar.
• Att mångfald stärker varumärket
• Att företagets produkter/tjänster attraherar en bredare kundgrupp
• Att företaget blir en mer attraktiv arbetsgivare
• Att mångfald ger ett bättre arbetsklimat, fler perspektiv på problem och skapar en kreativ miljö
• Att mångfald säkerställer att ni följer diskrimineringslagen
Läs vad Åsa Lindström, ansvarig för mångfaldsarbetet på Volvo Personvagnar, berättade på seminariet.
Läs vad Mårten Westberg, analytiker på Brilliant, berättade om mätning av mångfald på seminariet.
Läs Mårtens 5 lärdomar av att mäta mångfald.