Vi möter ständigt personer som inte riktigt vet hur ofta de ska ta pulsen på sin organisation. Det finns också de som funderar på varför de ska göra det. Valet är naturligtvis ditt eget: en årlig datainsamling för skrivbordslådan eller kvartalsvis pulsmätning för långsiktig förändring? Bara medarbetarna, eller kunderna också?
I våra databaser ser vi vilka grupper som lagt manken till och skapat en handlingsplan efter uppföljningsarbetet. Vi ser också i vilka grupper där polletten trillat ner på riktigt och där man valt att jobba med förändring av beteenden för att nå långsiktig förbättring. Men genom att lägga till en separat fråga (”Har du jobbat med resultatet från senaste undersökningen?”) fångar vi också medarbetarnas känsla, har de verkligen tagit chansen och gjort något åt sitt arbetsklimat, sitt engagemang, och så vidare?
De stora årliga datainsamlingarnas tid börjar lida mot sitt slut. De kunder som ligger i framkant har sedan länge insett att de löpande måste följa såväl sina kunder som medarbetare. Vi har bloggat om detta tidigare; vikten av att regelbundet jobba med kopplingen mellan engagemang och kundnöjdhet. Och för att verkligen ha koll kör nu allt fler organisationer mer regelbundna, gärna kvartalsvisa mätningar, både internt och externt. Genom att jobba koncentrerat med rätt frågeställningar förstärks medarbetarnas engagemang, vilket också ger avtryck på kundernas nöjdhet. Så enkelt, egentligen.
Medarbetarnas syn på huruvida man jobbat med resultaten blir naturligtvis starkare om man mäter oftare och om kravet att skapa handlingsplaner med beteendefokus är tydligt kommunicerat uppifrån. Där ser vi också att resultaten blir bättre, förändringen mer långsiktig. För att grupperna ska hamna rätt stöttar vi dem med en enkel rapport över vilka frågor de ska fokusera på för att öka sitt engagemang.
Vågar du också ta steget från att genomföra en årlig datainsamling till att skapa en process för ständig förbättring?
// Theodor