Ny forskning från USA bekräftar något vi på Brilliant länge talat om; att det är de engagerade medarbetarna som driver framgång och tar företag till nya höjder!
Harvardprofessorn Teresa Amabile och forskaren Steven Kramers studier visar att det inte på långt när handlar om att pressa sina medarbetare till att prestera mer och bättre. Det handlar istället om att skapa entusiasm och engagemang hos de anställda.
När vi nu befinner oss i ett högst osäkert marknadsläge och fokus i företagsledningarna ligger på att planera för hur man ska tackla en eventuell konjunkturnedgång har varje chef en allt viktigare roll som kommunikatör.
I våra analyser ser vi att vägen till engagemang är olika i olika arbetsgrupper. Men det finns tre saker som är gemensamt i de organisationer som lyckas skapa engagemang och därmed klarar sig bättre igenom svåra tider:
– ledning och chefer kommunicerar aktivt med sina anställda
– de anställda involveras i beslut som rör deras arbete
– de anställda kan påverka hur arbetet bedrivs