Idag gick Frösunda ut med ett pressmeddelande där de berättar om kopplingen mellan medarbetarundersökningen och kundundersökningen hos deras många brukare. Det gör mig jätteglad att äntligen få berätta om en sån analys. Alla företag borde be oss göra såna analyser, men bara högpresterande företag gör det.
Här visade analysen bland annat att brukarna (som är handikappade och har en resurs från Frösunda) blev nöjdare med sin resurs när resursen var nöjd med sin kompetensutveckling. Det är förstås förväntat, men ändå revolutionerande. Det gör ju att man kan räkna lönsamhet på kompetensutvecklingen. En brukare kan nämligen när som helst säga upp sin resurs och byta till ett annat företag. När det händer så är det väldigt dyrt för företaget. Allt som ger nöjda kunder är med andra ord värdefullt.
Sen har jag också noterat att det inte är vilka företag som helst som beställer analyser där vi kopplar medarbetarundersökningens resultat till andra strategiskt viktiga nyckeltal (som kundnöjdhet). Frösunda är ett välskött företag med engagerad personal och nöjda kunder. Det märks också när man träffar företagsledningen. Atmosfären är precis så positivt intresserad som den Losada & Heapy beskriver från högpresterande beslutsgrupper (i studien ”The Role of Positivity and Connectivity in the Performance of Business Teams: A nonlinear Dynamics Model”)
Lär SvD intervju 20110213 med chefen för Frösundas boende i Märsta, Omsorgsfullt arbete får högsta betyg.
Läs kundintervjuer med VD för Frösunda, Göran Fredriksson, och med projektledaren för kvalitetsarbetet, Marianne Iggmark.