Att påverka i vilken utsträckning era medarbetare är hemma av sjukdom kan verka svårt. Är man sjuk så är man sjuk. Men det vanliga i företag är att sjukfrånvaron inte är jämt spridd över arbetsgrupper. Vissa arbetsgrupper har betydligt högre sjukfrånvaro än andra. Vad kan det bero på?
I en sjukfrånvaroanalys är det just det vi försöker hitta svar på. Genom att koppla sjukfrånvarodata från alla arbetsgrupper och koppla den till resultaten från en medarbetarundersökning går det att analysera vad i den interna arbetsmiljön som är kopplat till hög sjukfrånvaro, och vad man behöver förändra internt för att minimera sjukfrånvaron.
Faktorerna som påverkar är ofta olika från företag till företag men spännande nog återkommer vissa saker. En av dem är känslan av kontroll, som min kollega Ellinor bloggat om tidigare. Ett annat område är tydlighet kring målen. I ett företag där vi gjorde en analys var kopplingen mellan sjukfrånvaro och om målen var nedbrutna på individnivå slående (se graf nedan).
En skillnad på fyra procent är ingen liten skillnad, framför allt inte om det är något som går att göra något åt. Naturligtvis ska man vara sjuk när man är sjuk, men det är viktigt att också erkänna att arbetsmiljön påverkar hälsan och att arbetsgivare och chefer har ett ansvar för att den inte får medarbetarna att bli sjuka. Jag tror att den tydlighet och meningsfullhet som individuella mål ger faktiskt gör medarbetare friskare. I bolaget grafen härrör ifrån gjorde det faktum att det gick att visa på sambanden mellan arbetsmiljö och sjukfrånvaro att minskad sjukfrånvaro blev en strategisk fråga som behandlades på ledningsnivå. Både för att det gick att visa att kostnaderna för sjukfrånvaron delvis gick att påverka och för att det arbete som krävdes för att sänka sjukfrånvaron blev konkret.
Den 31 Mars börjar nya regler om organisatorisk och social arbetsmiljö att gälla – de är framtagna för att förbättra den psykosociala arbetsmiljön och minska sjukfrånvaron i hela Sverige. Den anger tydliga regler för hur det systematiska arbetsmiljöarbetet måste bedrivas. Vi har skrivit en sammanfattning av vad ni behöver veta: Få koll på den nya föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö