Blogg Okategoriserad

Om solen lyser med sin frånvaro

Av

Det är nästan ett halvår sedan Harvard Business Review publicerade artikeln om hur man skapar engagemang på jobbet. Ett halvår är lång tid för ett rykte att nå hela vägen, men samtidigt finns det naturligtvis budskap som lämnar stora avtryck.

Under senaste veckan har jag vid flera tillfällen blivit påmind om den där artikeln. Först var det en befintlig kund som började prata om hur fantastiskt bra Peter Bolinder formulerat texten. Jag log till svars och tänkte att det alltid ligger mycket arbete bakom något som får sådant genomslag. Det var minst sagt ett lagjobb, med massor av engagemang från många olika håll i vårt lilla företag.

Och så igår ringer telefonen. I luren en man på ett medelstort företag. Frustrerad över de verktyg den nuvarande leverantören ger dem. Återkoppling av några frekvensgrafer som skulle hjälpa dem att skapa engagemang i organisationen. Inga förslag till fokus eller åtgärder, bara index, siffror och staplar. Ett dygn senare har jag och en kollega träffat mannen och berättat om vårt upplägg, med kopplingen mellan engagerade medarbetare och riktigt nöjda kunder. Jag gick från det kundmötet med ett stort leende och en känsla av att ha levererat ”wow”, även om vi än så länge bara presenterat vårt upplägg. 

Engagemang är hett, det är uppenbart, för det fortsätter att strömma ut fler artiklar i diverse nätverk. Harvard Business Review tipsade exempelvis i förra veckan om de tre viktigaste sätten att engagera sina medarbetare, också denna artikel tangerar det vi tidigare presenterat.

Så, om solen nu mot all förmodan lyser med sin frånvaro under de kommande veckorna, ta då chansen att fördjupa dig lite extra i konsten att skapa engagemang. Så ses vi med laddade batterier i augusti. Om du har tillräckligt med energi finns det också större förutsättningar att det spiller över på dina medarbetare. Tillsammans har ni sedan världens möjligheter att göra något stort för era kunder, så att de kommer tillbaka, igen och igen och igen.

Glad sommar, helt enkelt!

// Theodor

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev