Nu mot årets slut kan vi börja summera resultatet från 2009 års medarbetarundersökningar som vi har genomfört på Brilliant. Många av våra kunder har blivit positivt överraskade av resultatet som har varit över deras förväntan. Visst är det så att de företag som genomför en medarbetarundersökning 2009 har både fokus och engagemang för sina medarbetare vilket också påverkar resultatet.
Dom här företagen är goda förebilder till det som Leif Johansson och övriga medförfattare efterfrågar i debattartikeln i dagens DI ”Dags för chefen att visa hur företaget satsar på personalen”.
Ett antal av företagen har genomfört ganska kraftiga organisationsförändringar under första halvåret och då fokuserat på dom som ska lämna organisationen för att därefter fokusera på de medarbetare som är kvar. Medarbetarundersökningen omfattar ett 50 tal frågor men jag har valt att titta på hur förtroendet för ledningen har utvecklats under åren 2006 – 2009 i jämförelse mot förtroendet för närmaste chef. Klart att ledningarna bland våra kunder inom tjänstesektorn har blivit stolta och glada när dom fått sina resultat som visar att förtroendet för ledningen har ökat i den turbulenta tid vi har nu.
I företag där 65% av de anställda tycker att företaget leds bra har man en hög mottaglighet till förändringar och bra plattform för att kunna skala upp verksamheten i takt med att konjunkturen blir bättre. Men vad har då dessa företags ledningar gjort för att öka förtroendet med 8% under 2009? Det som ofta kommer upp som svar på vår fråga är att ledningen har varit synlig, haft en kontinuerlig, ärlig och tydlig kommunikation och visat medmänsklighet.
Medarbetarnas förtroende till närmaste chefen ökar ofta i tider av förändring. Men att förtroendet ökar lika mycket för ledningen som för närmste chef är unikt för att vara kristider. Jag är stolt över våra kunder inom tjänstesektorns positiva resultat och återkommer med resultaten för service och industriföretagen.
Peter Bolinder
VD Brilliant