När de nöjdaste medarbetarna lämnar ditt företag
Redan för några år sedan fick vi vårt första uppdrag att ta reda på orsakerna till ofrivillig personalomsättning hos en av våra kunder.
Vi genomförde en extra medarbetarundersökning för alla avgående medarbetare hos de drygt 3 000 medarbetarna. Syftet var att få fram värdefull information och ett beslutsunderlag för förbättringsåtgärder som skulle minska personalomsättningen. Det visade sig att företaget inte hade så stor användning av resultaten.
Efter att medarbetarna hade bestämt sig för att lämna företaget, var de överlag positivt inställda till sin arbetsgivare.
Då gjorde vi en extra studie där vi spårade de avgåendes medarbetarsvar bakåt i tiden (utan att röja medarbetarnas identitet för kunden). Den visade att de hade framfört en hel del missnöje och kritik innan de sagt upp sig, men när de väl sagt upp sig upplevde de inte samma problem längre. De trivdes bättre med både chefen och kollegorna. De hade bättre utvecklingsmöjligheter och tyckte bättre om företagsledningen.
Det visar att företagen inte får den feedback de behöver i avslutssamtalen med personer som lämnar företaget. Informationen de får i avslutssamtalen kan inte användas som beslutsunderlag för att minska personalomsättningen.
Det fick oss att utveckla en produkt som får fram de verkliga anledningarna till företagets personalomsättning.
Idag kan vi ge våra kunder en fullständig rapport som visar var på företaget som personalomsättningen är hög och orsakerna till att den är det. Företagen får reda på de främsta orsakerna till varför personal lämnar företaget och de främsta orsakerna till att de stannar kvar. Vi kan dela upp det på teamnivå, om teamet inte är så litet att anonymiteten riskeras.
Vi har hjälpt ett antal företag med dessa analyser, ett av dem är Tele2 som har gått från 32 till 12 procents personalomsättning på tre år, vilket har medfört en kostnadsbesparing på 35 miljoner kronor.
Läs mer om Tele2:s arbete för att få ner personalomsättningen här.