Vår uppföljningsmetodik som vi kopplar på på alla våra medarbetarundersökningar har ett tydligt fokus på det konkreta och beteenden, för att hjälpa arbetsgrupper och organisationer att nå konkret förändring.
Men hur fungerar det?
- Fokusprocessen baseras på forskning om vad som styr våra beteenden (Organizational Behaviour Management). Den involverar hela arbetsgruppen i arbetet med att skapa relevanta handlingsplaner som blir en naturlig del av gruppens agenda. Genom att borra djupare i de verkliga problemen och jobba med förändring av grundläggande beteenden ökar möjligheterna till att nå långsiktighet och effekt i förändringsarbetet.
- Arbetet tar avstamp i gruppens styrkor och svagheter Fokusprocessen utgår ifrån varje arbetsgrupps resultat från medarbetarundersökningen. Fyra styrkor och förbättringsområden listas i Fokusrapporten som är en ”smart” rapport för att hjälpa chefer och team att prioritera att arbeta med de områden som har störst påverkan på engagemang och lönsamhet.
- Ett tydligt format för uppföljningen hjälper grupperna att fokusera framåt Varje arbetsgrupp håller en uppföljningsworkshop där man med hjälp av verktyget arbetar igenom nuläge, önskat läge och handlingsplan. Med fokus på det önskade läget och beteenden hjälper formatet grupperna att nå relevanta handlingsplaner.
- Hjälp i uppföljningen av handlingsplanerna både strategiskt och operativt Handlingsplanerna registreras i Fokusprocessens verktyg som är självinstruerande och ger chefer och medarbetare påminnelser om att följa upp aktiviteterna i handlingsplanen. I verktyget kan högre chefer och HR följa hur uppföljningsarbetet går framåt i organisationen.
Om gruppen har svaga värden i undersökningen rekommenderar vi handledning för att stötta gruppen och underlätta arbetet med att nå fram till en relevant handlingsplan. Men i de flesta fall kan chefen själv tillsammans med gruppen jobba sig igenom processen