Blogg Okategoriserad

Matar du monstret?

Av

– Hur du kan vinna kampen mot kortsiktigheten 

Monstret kallas kortsiktiga vinster på bekostnad av långsiktiga mål.

De chefer som vi möter i våra coaching- och utvecklingsprogram är människor som alla andra, men med ansvar för att hantera strategiska överväganden, utmanande personalansvar, och krav på lönsamhet.

I samtliga fall är det en utmaning att hitta verktyg för att INTE välja ”the easy way out”.

I strategifrågor handlar det vanligtvis om att få medarbetare att arbeta tillsammans mot ett övergripande mål, samtidigt som varje enhet måste ha en klar bild av sin funktion i förhållande till de övriga i organisationen.

Det ställer krav. Att i strategiska spörsmål välja den lösning som snabbt tillfredsställer de egna medarbetarna på avdelningen ger en omedelbar beteendevinst – i form av intern uppskattning. Kostnaden är ofta sänkt effektivitet, sämre relationer i förhållande till övriga funktioner i verksamheten, och därmed i förhållande till verksamhetsmålen.

I personalfrågor är utmaningen ännu större. Välfungerande personalutveckling förutsätter feedback i så direkt anknytning till prestationen som möjligt. Men att ge Johnsson direkt feedback på icke-produktivt beteende är förknippat med obehag. Så den kortsiktiga beteendevinsten med att skjuta upp återkopplingen till det årliga utvecklingssamtalet gör ju att man slipper ta i det hela just precis nu.

Och kostnaden? Den blir påtaglig. Chefen kommer att bli allt mer orolig i takt med att utvecklingssamtalet närmar sig. Och Jonsson kommer – med viss rätt – att ha mycket svårt att relatera till en händelse som ligger ett halvår tillbaks i tiden. Och som inte genererade någon större uppmärksamhet vid tillfället.

I ekonomiska frågor kan kortsiktigheten hota hela verksamheten. Ju mer frekvent du fokuserar på kortsiktiga ekonomiska mått utan hänsyn till långsiktig lönsamhet, desto dummare verkar det att hålla på med saker som inte genererar pengar direkt.

I samtliga exempel ovan agerar ledare enligt den beteendepsykologiska princip som säger att man tenderar att välja en kortsiktig vinst, även om man därmed drar på sig en långsiktig kostnad.

Och då matar man monstret.

Tur att Steve Jobs inte tänkte på det sättet, då hade han tillbringat större delen av sitt liv med att lägga all vaken tid på att bygga datorer i ett garage. Och tur att inte Ingvar Kamprad tänkte på det sättet, för då hade han fortfarande cyklat omkring på grusvägarna i Agunnaryd och sålt blyertspennor.

Beteendefällorna – där kortsiktigheten frodas – är oftast förknippade med situationer där vi helt enkelt lärt oss strategier som givit omedelbar utdelning vid någon tidpunkt. Möjligen har vissa av våra beteenden också tjänat oss väl… i början av karriären.
Men att utvecklas från fänrik till general utan att byta problemlösningsstrategier fungerar inte. Och för dig som deltagare i ett coachingprogram är det inte alltid nödvändigt att helt sluta upp med ett visst beteende – utan bara att lära dig när du skall utnyttja en alternativ och mer framgångsrik strategi.

På så sätt kan du som är gladlynt och lättsam fortsätta vara det, samtidigt som du kan lära dig hur du skall göra i de situationer där du och organisationen vinner på ett tydligt och affärsmässigt agerande. Och du som i vanliga fall är bättre på affärer än på människor kan lära dig vad som krävs för att bli lika duktig på personal som på pengar.

Och nästa gång du stöter på monstret kommer du att känna igen det på långt håll, jag lovar. Och då är det du som bestämmer.

Andreas Lökken, gästbloggare hos Brilliant, är chef för PBM Sweden AB i Malmö. Hans passion för psykologi och ekonomi har gjort honom till en uppskattad ledar- och organisationsutvecklare. Han brinner för att utveckla människor och organisationer, och du kan följa honom vidare på www.organisationsbloggen.blogspot.com.

PBM Sweden AB erbjuder beteendepsykologisk expertis för att hjälpa och utveckla människor och organisationer. Företaget har verksamhet i större delen av landet och har ca femtio anställda, och huvudkontoret finns i Stockholm.
Brilliant erbjuder tillsammans med PBM ett coachingprogram med individuellt stöd för chefer. Målet är att inom tre månader få chefer från ”gult” eller ”rött” resultat i medarbetarundersökningen till ”grönt”.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev