Viveka Eckemo, HR-specialist på Skandia bank och försäkring, har en riktigt bra historia att berätta på temat mångfald:
Det är helg och en av medarbetarna på Kundservice i Linköping får in ett meddelande från en kund som skriver på ett egenkomponerat språk. Kunden skriver meddelanden som:
”Jag kan igår zcshust kort ditt konto nej”.
Medarbetaren ropar till sig två kollegor och de tre slår sina kloka huvuden ihop för att försöka förstå vad kunden vill ha hjälp med. Snart inser de att kunden använder sig av Google Translate för att kommunicera med dem.
Det var ingen idé att be kunden ringa, eftersom kunden uppenbarligen inte kunde tala svenska. Det var chatt som gällde.
De tre medarbetarna hade bra förutsättningar för att lösa problemet. De kommer från olika kulturer och tillsammans behärskar de tio språk.
Efter många långa och smått hysteriskt roliga meningsutbyten på grund av Google Translates ologiska svenska kunde de hjälpa kunden med problemet.
Med stort engagemang och rätt förutsättningar samarbetade medarbetarna för att lösa kundens problem på bästa sätt, och gjorde ytterligare en kund nöjd.
Det är så vi arbetar i Skandiabankens kundservice, och vi är verkligen glada över mångfalden som gör det möjligt, berättar hon.
Det är verkligen ett talande exempel på hur kundservicen kan stärkas när teamet präglas av mångfald.
Har du ett bra exempel på hur mångfald kan berika ett företag? Låt oss ta del av det!