Brilliant hade ett seminarium om mångfald i förrgår. Jag vill nästan säga att mångfaldseliten i Sverige var där och de som inte var där omnämndes.
Innan Jul läste jag en artikel som handlade om hur bemanningsbranschen har påverkat mångfalden i svenskt näringsliv. De utgår från kompetensprofilen och personligheten och inte efternamnet. Företaget får ett antal kandidater och flera av dem heter inte Svensson. Chefen provar under en period och upptäcker att medarbetaren med det konstiga efternamnet som inte talar perfekt svenska, är perfekt för tjänsten. Inhyrningen övergår i anställning och företaget har tagit ett steg i rätt riktning när det gäller mångfald.
Men varför är det så svårt att få organisationer och chefer att vilja anställa med lite större, ska vi kalla det spridning??
På gårdagens seminarium undrade Åsa Lindström, Corporate development & diversity specialist på Volvo Personvagnar, om vi verkligen har försökt. Svaret på hennes fråga är nog att det har varit lite si och så med den saken, på de flesta företag.
Men varför är det så viktigt att vi försöker och anstränger oss? Vad tjänar företagen på mångfald?
Svaret är enkelt – långsiktig överlevnad.
Om du vill att ditt företag ska överleva och vill säkerställa att ni långsiktigt kan leverera service till era kunder så måste ni ha den mest kompetenta arbetskraften! Den mest kompetenta arbetskraften är inte homogen, den är sammansatt av människor med olika bakgrund, åldrar, kön, etnisk bakgrund, erfarenheter och utbildning. Söker ni bara personer som heter Svensson i efternamn kommer ni garanterat inte att hitta den bästa arbetskraften.
När ni börjar skapa mångfasetterade grupper kommer ni även att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Individer i grupper med mångfald uppfattar arbetsgivaren som mer attraktiv och rekommenderar gärna vänner att söka jobb på företaget, enligt våra analyser.
De är ambassadörer som pratar om hur bra ditt företag är och hur fantastiskt bra produkterna och tjänsterna är. De är världens bästa marknadsförare!
Vi hade bara bjudit in personer som arbetar med Human Resources på vårt seminarium. Men mångfald gäller hela organisationen. Är du beslutsfattare på ett företag bör du ta reda på hur det är med mångfalden på ditt företag och engagera dig för att företaget ska bli bättre! Det är avgörande för er position som framgångsrikt företag!
På seminariet visade även Brilliant hur vi på ett enkelt sätt kan rapportera såväl operativt som strategiskt vad som ska adresseras för att skapa en ökad mångfald. Vet du hur du på en strategisk nivå styr er rekrytering för att få en ökad mångfald?
Jag berättar mer om det i kommande inlägg.