Blogg Okategoriserad

Management-modet svänger igen!

Av

Min mamma var en ganska framgångsrik designer. Sålde mycket i New York, Paris och Tokyo. I början av 1980-talet hade hon fransar på alla sina skinnjackor två år i rad. En höstdag när hon jobbade med vårens kollektion såg hon att grannarnas tonårsflicka hade en jacka med fransar på. Då gick hon genast in och klippte bort fransarna på alla jackorna i vårens kollektion.

Trender i vår bransch
Så går det till i modevärlden. När en modetrend passerar sin kulmen så tvärdör den. Ibland känns management likadant. Först var det nöjda medarbetare som gällde. Sen var ”nöjdhet” icke affärsmässigt. Då blev ”motivation” det nya svarta. Idag är motivation nästan lika ute som nöjdhet. Nu är ”engagemang” hett. I USA pratar de redan om att engagemang är ute och att ”passion” är det som gäller.

Intressant rapport
Netsurveys mest inspirerande konkurrent är nog Kairos Future. I sin senaste rapport lanserar Kairos ”den tredje generationens medarbetarundersökningar” som fokuserar mindre på engagemang och mer på beteenden.  Så här skriver de:

”I decennier har större företag och organisationer använt medarbetarundersökningar för att se hur nöjda och engagerade medarbetarna är. Utgångspunkten har varit att nöjda medarbetare ger nöjda kunder, och att därmed medarbetarnas engagemang är en indikation på hur väl organisationen presterar. Men är nöjda medarbetare en bra indikator på företagets prestationer och förmågan att lyckas i framtiden i vår ständigt föränderliga tid? Och om inte, hur ska vi då istället mäta (och utveckla) företagens ”framtidskompetens”?

Engagerade medarbetare ger nöjda kunder
Svaret på Kairos Futures första fråga är ”ja”. Det medger de också i rapporten.  Nöjda medarbetare ger alltså nöjda kunder.  Det håller fortfarande.  Det är inget mode.  Det är Chanel istället H&M. Det är en Mercedes istället för en smart car.

En del av det nya som Kairos rapport tillför är delvis ett antal gamla Brilliant-klassiker som vikten av feedback och samarbete mellan arbetsgrupper.  När man jobbar med företagets prestanda som målvariabel så kommer de här faktorerna oundvikligen upp.

Nya insikter blir produkt
Det mest spännande är att Kairos har mätt ett antal beteenden, som hur snabbt företaget är att göra produkter av nya insikter.  Det tror jag verkligen på. Företag som är duktiga på det är förstås duktiga på att hänga med i trenderna.

Samtidigt känns det väldigt mycket framkant att varenda arbetsgrupp i ett stort företag diskuterar hur de själva kan öka hastigheten från insikt till produkt. Ska varje arbetsgrupp i varje fabrik arbeta med denna fråga?  Min mammas sömmerskor fick inte klippa fransarna av jackorna.  I ett modernt företag kan sömmerskan möjligtvis nå designern via Facebook eller Twitter, men mycket mer demokratiskt än så är det sällan.

Dissa inte engagemang
Sen gillar jag inte att Kairos dissar Engagemang.  Jag ser absolut ingen vikande trend där.  Engagemang driver både försäljning och innovativitet. Trivsel är också viktigt, även om det är oerhört omodernt att prata om det.  Vi glömmer inte det som fortfarande fungerar 30 år senare. Chanel är fortfarande stort och lönsamt. Fransarna är snart tillbaka.  

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev