Igår var jag i koncerthuset på prisutdelning. Nej, det var inte Nobelpriset. Det är nästa måndag. Nu var det årets Gasell-företag som skulle utses. Koncerthuset var fullpackat av förväntansfulla företagare och andra förstå-sig-påare, som jag själv.
Självklart var jag stolt som en tupp när en av våra kunder berättade om hur de har blivit så fantastiskt framgångsrika. Hur de framgångsrikt tar upp konkurrensen med de stora amerikanska jättarna. De var dock inte kvällens supergasell. Det var spelplattforms-tillverkaren Proactive Gaming.
Proactive Gaming har vuxit över 3 000 procent de senaste fyra åren. Grundaren Mattias Andersson pratade entusiastiskt och medryckande om hur kul det är med Gaming.
Senare på kvällen pratade jag med hans styrelseordförande Per Hjelm som höll med. ”Man måste gilla gaming för att jobba här” sa han och Mattias fyllde på med deras ”kärleksrelation till skapandet”.
De anställda som är tillräckligt gamla för det ägnade en rätt stor del av sin ungdom åt Commodore och Amiga berättade Per. Entusiasm och att ha kul på jobbet är en viktig del i framgången. Det känns bra. Studien Wise Happiness visar att kul på jobbet gör folk lyckliga, det driver lönsamhet och det är något vi försöker få alla våra kunder att mäta.
Den andra delen som styrelseordförande Per Hjelm nämner är att Proactive Gaming tänker öppet och skalbart och att de är extremt noggranna när de utvecklar. Det är inte lika sexigt, men det är nog den sida som balanserar kulfaktorn. Som gör resultatet av all entusiasm affärsmässigt gångbart.
Våra frågor om planering och uppföljning av arbetet är det närmaste vi kommer den här, lite gråare faktorn som balanserar entusiasm och ”kul på jobbet”. Utöver det har vi sällan frågor som mäter skalbarhet och hur öppet det man utvecklar är. Det skulle jag gärna vilja uppmana dig som är kund hos oss att ta upp. Jag tror det är viktigt att försöka skapa frågor som mäter det området.