Allt fler medarbetare har ett vikande förtroende för sin ledning, ser vi i våra undersökningar. Det är allvarligt men visar samtidigt på ett engagemang i sin arbetsgivare.
Jag tror att det här är en konsekvens av att många företag har jobbat aktivt med sitt varumärke internt för att stärka sin attraktionskraft som arbetsgivare. När man som medarbetare får ökad kunskap om företagets visioner, strategier och värderingar och samtidigt ser sina chefers beteenden, bildar man sig en uppfattning. Lever cheferna efter värderingarna och kan kommunicera strategin då får man absolut organisationens förtroende men är det inte så ja, då finns en förtroendefråga att lösa.
Ett bra exempel är skillnaden mellan de chefer som under finanskrisen stod på barrikaderna och kommunicerade, även om budskapen var tuffa för organisationen och de ledningar som stängde in sig och var osynliga. De synliga cheferna vann stort förtroende bland sina medarbetare medan de som inte lyckades träda fram tappade lika mycket förtroende.
Så här stora skillnader i förtroende för ledningen har jag aldrig sett under de 30 år jag genomfört medarbetarundersökningar. Medarbetare vill ha chefer som förebilder som lever enligt värderingarna och kan engagera medarbetarna i bolagets strategi. Därför är det bra med kritiska medarbetare som ställer krav på ledningen för det påverkar både bolagets affärer och attraktionskraft.
Kontakta mig gärna för att diskutera din medarbetarundersökning eller ring mina kollegor på telefon 08-692 91 20!
Peter Bolinder, vd och grundare, Brilliant, peter.bolinder@netsurvey.se telefon 070-420 20 00.