Blogg Okategoriserad

Kommunikativ revolution

Av

På ett av våra seminarier nu i september, talade Claus Sonberg, vd för PR-företaget Zynk i Norge och tidigare kommunikationsdirektör på SAS, om en revolution inom internkommunikationen.

Företag som vill lyckas med sin internkommunikation kan inte bara använda intranätet, nyhetsbrev och personaltidningar. För att nå ut med sina budskap behöver de använda sig av principerna och funktionaliteten från sociala medier. Det ställer helt nya krav på företagen.

När informationsflödet går allt snabbare, måste huvudbudskapen om vart företaget är på väg bli än tydligare och lättare att översätta till den enskilde individen eller gruppen.

Här är några tips på hur du lyckas i den nya kommunikationskanalen.

  • Ledningen måste göra ett ”change of  mind” när det gäller hur de kommunicerar. De behöver gå från att ge svar till att ställa frågor.
  • Skriv korta texter, 140-160 tecken, och använd bilder.
  • Språket ska vara informellt, engagerande och emotionellt. Inget ”corporate bullshit”.
  • Bjud in till dialog, involvera personalen och våga vara transparant.
  • Bli kritisk till vad företaget publicerar. Var selektiv, ju färre texter desto bättre.
  • HR- och kommunikationsavdelningen måste samarbeta.

Läs mer om kommunikativt ledarskap här.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev