På ett av våra seminarier nu i september, talade Claus Sonberg, vd för PR-företaget Zynk i Norge och tidigare kommunikationsdirektör på SAS, om en revolution inom internkommunikationen.
Företag som vill lyckas med sin internkommunikation kan inte bara använda intranätet, nyhetsbrev och personaltidningar. För att nå ut med sina budskap behöver de använda sig av principerna och funktionaliteten från sociala medier. Det ställer helt nya krav på företagen.
När informationsflödet går allt snabbare, måste huvudbudskapen om vart företaget är på väg bli än tydligare och lättare att översätta till den enskilde individen eller gruppen.
Här är några tips på hur du lyckas i den nya kommunikationskanalen.
- Ledningen måste göra ett ”change of mind” när det gäller hur de kommunicerar. De behöver gå från att ge svar till att ställa frågor.
- Skriv korta texter, 140-160 tecken, och använd bilder.
- Språket ska vara informellt, engagerande och emotionellt. Inget ”corporate bullshit”.
- Bjud in till dialog, involvera personalen och våga vara transparant.
- Bli kritisk till vad företaget publicerar. Var selektiv, ju färre texter desto bättre.
- HR- och kommunikationsavdelningen måste samarbeta.
Läs mer om kommunikativt ledarskap här.