Forskning visar att välfungerande team har vissa saker gemensamt. En av de sakerna är deras ökande social känslighet för varandra. Grupperna är bättre på att lyssna in varandras humör, behov och uppföranden och skiftningarna i dem. Empati alltså. Men kan man lära ut empati?
Ja, det tror jag. Jag läste om det här i en artikel på TED.com. Artikeln beskriver en övning som en företagsledare gjorde för tackla utmaningen i att slå ihop två företag med olika kulturer för att få en fungerande ledningsgrupp. Övningen tog avstamp i det årliga budgetarbetet där varje enhetschef hade ansvar för att sätta sin egen budget – men var sedan tvungen att övertygande förklara den för en kollega. Så övertygande att kollegan kunde försvara den på ledningsgruppsmötet. Chefen för IT-avdelningen argumenterade för marknadsbudgeten, försäljningschefen förde den operativa budgetens talan. En avdelning beskrev en annan avdelnings behov. Alla tvingades se företaget genom någonannans ögon och göra det helhjärtat för att försäkra sig om att kollegan som skulle försvara deras budget också ansträngde sig. Alla behövde lyssna på varandra och förstå kopplingarna och beroendena mellan dem i företaget. En lika smart som enkel övning i empati.
I förlängningen handlar det om att bygga socialt kapital och förtroende som gör att möten mellan människor fungerar bättre. Det är inget som går att göra i varken en handvändning eller beordra ovanifrån i en organisation. Några tips kan du dock få om du läser vårt White Paper om förtroende och förtroendets beståndsdelar. Vi har också bloggat om goda råd för att hantera bristande förtroende och samarbetssvårigheter i ledningsgrupper. Att bygga förtroende är ett arbete väl värt att göra för socialt kapital växer ju mer du spenderar det – ju mer förtroende och ömsesidighet du uppvisar, ju mer får du tillbaka.