Blogg Okategoriserad

Inte VAD utan VARFÖR

Av

Det finns vissa saker jag går igång på. Idag var det någon som sa Det viktiga är inte vad vi gör utan varför vi gör det. Jag har säkert hört det flera gånger förut. Det är ju inte så konstigt i sig – det är ju självklart att det är så och det vet ju alla. Däremot är det inte så många som agerar därefter. Det första jag kom att tänka på är vår webb. Hur vi presenterar vad vi gör. I vårt fall är vilka produkter vi säljer i stort sett ointressant (duckar nu bakom mitt skrivbord). Det är varför vi gör det som är intressant, vad vi kan tillföra för värde till andra företag. Vi gör medarbetarundersökningar, men varför? Ja, det är ju en helt annan sak. Vi gör det för att vi vill hjälpa företag att nå sina mål. Att effektivisera, bli lönsammare, kunna växa och att få deras medarbetare att trivas, ha kul på jobbet och därigenom bli en attraktiv arbetsgivare. Det och att tjäna pengar såklart. Vi på Brilliant är stolta över vad vi varje dag lyckas åstadkomma ute hos våra kunder. Det är det som är viktigt, inte att vi gör en kund – eller medarbetarundersökning. Nu blev det lite säljigt men var tvunget för att få fram budskapet men nu ska jag sluta med det.

Den här lite utslitna meningen fick mig också att komma och tänka på en artikel jag läste i Filter för några upplagor sedan. Fantastiskt bra tidning för er som inte redan har upptäckt den. Hur som helst så handlade artikeln ungefär om följande; en ingenjör som nu arbetar med att utveckla en ny miljövänlig energiförsörjning, det verkar gå bra för honom och flera intressenter var engagerade i projektet, han var engagerad och verkad stolt över vad han gjorde och vad han åstadkommit. Tidigare hade han arbetat med att bygga vapen åt FOI. Han var väldigt duktig även på det och hade även då åstadkommit något som han ansåg var fantastiskt. Han tyckte då att det var galet att ingen såg det otroliga i vad de hade åstadkommit, då inget land var intresserade av att köpa det nya vapnet som de hade tagit fram. Det jag tog till mig ur den artikeln var bland annat att det handlar om att när man lyfter blicken är det fortfarande viktigt att känna stolthet i vad man gör och att det är en stark motiverande kraft. Att skapa produkter till för att använda i krig kanske inte är ett bra VARFÖR för alla.

Jag kom också att tänka på ett blogginlägg som jag läste igår som handlar om företags förmåga eller oförmåga att fokusera. Läs den gärna, den handlar om att företag är rädda för att lägga alla ägg i en och samma korg men menar att det är det man bör, eller till och med måste göra för att kunna växa. Igår när jag läste den tyckte jag att det är nog lättare sagt än gjort och att det kräver en hel del mod från företagsledare. Det kan säkert också misslyckas lika ofta som det lyckas. Däremot idag när jag tänker på meningen Det är inte vad vi gör utan varför vi gör det som är viktigt, så ser jag på inlägget med andra ögon. Fokuserar man på ett enda bra VARFÖR snarare än ett enda bra VAD så tror jag på att möjlighet till fokus är stort. Att t ex fokusera på högt medarbetarengagemang kommer att ge hög kundlojalitet vilket skapar stora möjligheter att lyckas. Det kanske är en sliten mening men idag inspirerade den mig mycket.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev