Igår fick jag möjlighet att träffa Matthew Walmsley från Lotus F1 Team i UK på Avanade’s årliga konferens Digital Tomorrow. Han kommer från en värld som är helt olik min egen på många sätt, men gav mig ändå så mycket intressant att tänka på – allt på temat innovation
.
Avanade’s VD Peter Gerhardsson testkör F1 simulatorn
Lotusteamets bil ser aldrig likadan ut idag som den gör imorgon och om två veckor är den sannolikt markant annorlunda. Det som driver förändring inom F1 är banornas olika utformning, inklusive såväl bandesign som lufttemperatur och fuktighet, vad konkurrenterna hittar på, rigorösa regleringar och en stark drivkraft att verkligen försöka förstå ”problemet” kring vad som gör att en bil kan gå riktigt, riktigt fort. Så vad utmärker då en vinnare? I Matthew’s värld är förmågan att vinna centrerad runt fyra saker: föraren, motorn, däcken och aerodynamiken.
- Föraren. Du har de förare du har och de är svåra att påverka ”even if you can try to keep them off the champagne”, som Matthew säger
- Motorn. Styrs enormt hårt av regleringar och motorerna är så lika att de inte ger några konkurrensfördelar.
- Däcken. De kommer ifrån samma tillverkare och ser i princip lika ut i alla stall.
- Aerodynamiken. Innovationsförmågan runt aero är helt avgörande för att bli en vinnare och egentligen den enda parameter som går att påverka.
Ett team som Lotus har inte svårt att hitta eller attrahera de bästa hjärnorna för att hjälpa dem att utveckla nya lösningar för att få bilarna att gå ännu fortare men de insåg tidigt att innovation inte kommer ur att enbart ha smarta människor i teamet. Att arbeta med innovation som strategisk parameter innebär långt mycket mer än så och allt kokar ner till sånt som egentligen är applicerbart i vilket företag som helst. I Lotus F1 teamet drivs innovation genom fokus på följande tre koncept:
- Tydliga mål. Alla 500+ anställda i Lotusteamet har samma mål. Att vinna racen. Förare såväl som städare. Väldigt tydligt, enkelt och lätt att förstå. Alla vet vad deras arbete innebär för teamets förmåga att vinna.
- Att använda regleringar som grogrund för kreativitet. Att helt plötsligt behöva bygga om en bil för att den inte längre är tillåten att köra på bana pga nya regler kan döda ganska mycket energi men också mobilisera ett helt team i att bli kreativa för att komma runt problemet. I Lotusteamet arbetar man konsekvent efter att tillåta frihet i att utforska idéer som inte alltid känns helt relevanta, men som på sikt skulle kunna bli nästa revolution. ”Seniority kills creativeness”, säger Matthew, och menar att innovation bäst drivs i små grupper där folk är mer eller mindre på samma nivå. Höga chefer med mycket erfarenhet lägger locket på innovationskraften hos yngre, mer juniora medarbetare bara genom att ha många år på nacken.
- Hantering av rädsla. Rädsla är den största innovationsdödaren i världen. Att som organisation hjälpa medarbetarna att hantera rädslan inför att komma upp med nya idéer, att få dem prövade och att kanske se dem misslyckas, är helt avgörande för att sporra innovation.
Så vad tar jag med mig efter att ha träffat Matthew…
Idéer behöver ljus annars dör de så lätt! Visualisera målbilden och lyft fram idéer ur organisationen som hjälper er som företag att komma ett litet såväl som ett stort steg närmare målbilden. Var snabba på att ta hand om idéer – om två veckor har de kanske inte samma lyskraft. Döda dem inte genom otillgängligt ledarskap, rigorösa utvecklingsprocesser, internpolitik och byråkrati.
Idéer växer fram – förvänta er inte briljans och eurekaupplevelser varje vecka, månad eller ens varje år. I Lotusteamet får de en fantasisk idé var åttonde säsong…
Idéer kan vara bra och de kan vara dåliga. Det är helt okej med dåliga idéer. Vi kan lära massor av dem.
Och jag kommer aldrig, aldrig att säga ”Your idea killed the car”.